Woman at War vinner Nordiska rådets filmpris 2018

Woman at War vinner Nordiska rådets filmpris 2018

Nordiska rådets filmpris 2018 tilldelas regissören Benedikt Erlingsson, manusförfattarna Benedikt Erlingsson och Ólafur Egill Egilsson och producenterna Marianne Slot, Benedikt Erlingsson och Carine Leblanc för den isländska filmen Woman at War (Kona fer í stríð) som distribueras av Scanbox på bio i Sverige i februari 2019. Priset på 350 000 danska kronor delas mellan regissör, manusförfattare och producenter och uppmärksammar filmen som kollektiv konstform, en summa av mångas insatser. Benedikt Erlingssons film Om hästar och män, producerad av Friðrik Þór Friðriksson, vann priset 2014 och hans Woman at War är nu den 15:e vinnaren av Nordiska rådets filmpris. Woman at War tilldelades manuspriset SACD Award på filmfestivalen i Cannes, och är Islands officiella Oscarsbidrag.

Filmens handling kretsar kring Halla (Halldóra Geirharðsdóttir) som har börjat få misstänksamma blickar - kan denna ensamstående, till synes harmlösa körledare verkligen vara den omtalade kvinnliga ekoterrorist som beslutat sig för att förstöra Islands ekonomi och infrastruktur? Samtidigt som Hålla förbereder sig för en omfattande sabotageoperation mot aluminiumindustrin får hon veta att hennes ansökan om adoption av en liten flicka från Ukraina har godkänts. Nu måste hon välja sin väg.

Juryns motivering:

I Kona fer í stríð förmedlas ett stort, pressande problem genom en stark, egensinnig personlighet. Halla, som tar lagen i egna händer för att skydda världens ekosystem, spelas briljant och behärskat av Halldóra Geirharðsdóttir. När Halla känner att det är något inom henne som är starkare än idealismen, nämligen önskan om att få en egen familj, skildras det varsamt och utan sentimentalitet. Regissören Benedikt Erlingsson, som också har skrivit manus tillsammans med Ólafur Egilsson, är faktiskt lika djärv som sin huvudperson. Juryn värdesätter hur han självsäkert blandar actionscener och intima ögonblick med stämningsfulla stilbrott, genom att placera livemusiker i bild och låta dem tolka stämningar och känslor. Resultatet är en fantastisk film som roligt och lekfullt hanterar både storpolitiska frågor och privatlivet hos den medelålders Halla som är filmens oväntade actionhjälte. Och kärleken som ligger till grund för historien, kärleken till naturen och till ett ensamt barn, lyser igenom det hela.

Kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.