LAKRITS - DEN NATURLIGA MEDICINEN

LAKRITS - DEN NATURLIGA MEDICINEN

Lakritsroten har tuggats i över 4000 år och har använts inom medicin ända sedan den upptäcktes. Medicinalväxten lakrits är vi dock inte lika bekanta med idag som konfektyren lakrits. Vi har på vägen mot den trendiga och lyxiga konfekten glömt bort många av lakritsens olika funktioner som faktiskt är lösningen på väldigt många åkommor vi stöter på nästintill dagligen. Lakritsen som konfektyr fick sitt genomslag runt 1930 då Malmö Lakrits Compani, (nuvarande Malaco) lanserade lakritspipan. Innan dess var det lakritsrot och lakritspasta som såldes på apotek och på hälsokosten som en naturlig medicin.

Lakrits & välmående

Lakrits är en väldigt speciell baljväxt som stärker oss på många olika sätt. Det är faktiskt så att lakrits och välmående går hand i hand. Lakrits kan tro det eller ej få oss att må väldigt bra både på insidan och utsidan. Lakritsroten är rik på många antiinflammatoriska ämnen och antioxidanter som får oss att må väldigt bra. Lakritsen kom först till Sverige på 60-talet för att hjälpa mot magproblem som gastrit, magsår och halsbränna. Lakrits har även mycket lugnande effekter på kroppen vilket också dämpar stress. Lakrits innehåller även salisylsyra som är läkande för oss. Man använder till och med lakrits i hydrokortisonsalva på grund av dess läkande effekt. Därmed kan man använda lakrits som en naturlig medicin vid sjukdom som förkylning eller inflammation.

Lakrits & hudvård

Lakrits är en riktig super-rot som med sin riklighet på Vitamin E också kan användas för att hålla huden ung och fräsch. Genom att äta mycket lakritsrötter och rålakrits får du i dig den mängd vitamin E du behöver för att stärka din hudbarriär, dämpa ärrbildning och även förebygga acne. Salisylsyran i lakrits hjälper även till att läka acne, eksem eller andra hudutslag. Lakritsens vitamin E gör nämligen att hudens talproduktion regleras och hjälper mot fet oren hud. För bästa effekt kan du använda lakritspulver i en ansiktsmask med aloe vera eller avokado för att både återfukta och stärka hudbarriären.

Lyckopillret lakrits

Det är svårt att tänka sig att lakrits även skulle kunna lösa problem som innefattar mental hälsa och stress, men så är faktiskt fallet. Lakrits har en stressreducerande effekt och är även lugnande. Lakrits består av en hel drös hälsofrämjande effekter där vår insida påverkas positivt. Det kan dock vara så att man äter för mycket vilket kan leda till lakritsförgiftning och högt blodtryck. Att äta för mycket av ren rålakrits är inte hälsofrämjande, utan man ska inta lakritsen med måtta. Konfektyr innehåller en mindre andel lakrits vilket gör risken väldigt liten att bli sjuk av just konfektyren lakrits. Att äta en liten del lakrits varje dag gör en gladare, piggare, mindre sötsugen, bättre munhälsa samt att du förebygger inflammation och sjukdom genom lakritsens alla vitaminer, antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen.