Askinosie Chocolate lanserar två nya rättvisa chokladkakor!

Askinosie Chocolate lanserar två nya rättvisa chokladkakor!

Askinosie Chocolates mål är inte bara att tillverka och sälja kvalitetschoklad utan även att ge en del av vinsten tillbaka till kakaobönderna. Chokladtillverkaren Shawn Askinosie reser till områden i Ecuador, Filippinerna och Tanzania för att etablera relationer direkt med kakaoodlarna på plats. Nu lanseras två nya kakor i Sverige - redo att smakas av dig!

Askinosie Chocolate är en liten chokladtillverkare där 100% av kakaobönorna köps direkt från jordbrukar­na. Shawn Askinosie relationer direkt med kakaobönder utgör grunden för att en hög kvalitativ chokladkaka kan produceras. Det medför att varje chokladkaka kan spåras till sitt ursprung och kallas därför Single Origin Chocolate. Detta gör det också det möjligt för Askinosie Chocolate att kunna dela med sig av vinsten från försäljningen med bönderna vilket ger dem en andel av resultat (Stake in the Outcome™). Det är Askinosie Chocolates mål att stötta sina kakaobönder, deras närområde samt kunder och varandra. Allt detta är ett led i arbetet för Askinosie Chocolate - att lämna världen som en lite bättre plats än tidigare.

Askinosie Malted Moo Moo ™ Mörk Mjölkchoklad

En ny choklad tillverkad i begränsad upplaga från Askinosie Chocolate. En mörk mjölchoklad med 55% kakaohalt gjord av prisbelönta kakaobönor från San Jose Del Tambo, Ecuador. Chokladen har en nostalgisk smak från den mältade mjölken vilket påminner om milkshake samtidigt som den uppfyller ditt sug av mörk choklad. Askinoise Chocolate’s styrelsemedlem Allison Cash ligger bakom denna nya förtjusande produkt. Det har förmodligen något att göra med hennes arv: hon härstammar från generationer av mjölkbönder!

Mörk Choklad 72% från Tenende, Tanzania
Askinosie Chocolate kan stolt presentera sin nyaste singel origin mörk chokladkaka med kakaobönor från Tenende, Tanzania! Chokladen är ett resultat från Cocoa Honors Program och ett projekt där studenter från Springfield, Missouri i USA sökt upp och inlett samarbete med byn Tenede i Tanzania som ett led i arbetet med att inspirera studenter till entreprenörsanda och socialt ansvar. Med hjälp av bland annat Goodwill Ambassadör Doug Pitt, Tanzanias Education Trust och ett antal sponsorer har  Cocoa Honors Program haft möjlighet att skicka tretton studenter från Central High School i Springfield till Tanzania för att möta UWATE- jordbrukargruppen som drivs av den kvinnliga ledaren Mama Kyeja. På plats har studenterna i första hand skaffat sig kunskap om hur man gör choklad, ”från böna till kaka”. Cocoa Honors Program har även finansierat en brunn för att tillhandahålla rent vatten till de 2000 byborna i Tenende.

Denna mörka, släta chokladkaka med 72% kakaohalt från Tanzania har en mild smak med  jordnära toner, inslag av tobak och torkade körsbär.

”För mig är det viktigt att chokladen vi tillverkar är innovativ och håller en hög kvalité, för säljer vi ingen choklad så kan vi heller inte hjälpa dessa människor som vi idag blivit privilegierade att göra”, sammanfattar Shawn Askinosie sitt nya projekt.

Mer information finns på: www.askinosie.com och www.scandchoco.se

Regioner

ScandChoco AB, Dannfeltsgatan 12C, 256 57 Ramlösa