Upplev lakritsens värld genom Helsingborg med Smak av lakrits

HELSINGBORG MED SMAK AV LAKRITS 24-30 SEPTEMBER

Helsingborg med Smak av lakrits är tillbaka för fjärde året i rad med flera spännande upplevelser och aktiviteter med smak av lakrits. Evenemanget är ett initiativ och arrangemang skapat av Lakritsfabriken med syfte att lyfta lakritsens flera användningsområden, bredda bilden av lakrits och använda det svarta guldet mer i vardagen.

"Äntligen är Helsingborg med Smak av lakrits tillbaka. Dessutom för fjärde året i rad och i år känns det som att det kommer bli större än någonsin. Vår numer populära Smakrunda som äger rum på lördag den 30 september har fått väldigt fint mottagande och kommer bli något helt utöver det vanliga, nästan som en sjurätters middag. Alla evenemang under veckan är väldigt härliga och har en bra och tydlig koppling till lakrits, vår favorit!", säger Martin Jörgensen, VD och ägare av Lakritsfabriken.

Helsingborg med Smak av lakrits hade sin premiär hösten 2020 med fokus på lakritsrotens egenskaper som krydda och smaksättning till drinkar, mat och desserter. Evenemanget har genom åren lockat besökare från hela landet och engagerat många att använda lakrits på flera olika sätt. Evenemanget har ständigt utvecklats sedan starten 2020 och kommer detta år erbjuda flera olika event, till exempel olika lakritsprovningar i kombination med dryck och Smakrundan, för andra året. Genom åren har vi arbetat mycket med att visa upp lakritsens uttryck och intensitet i både smak och visuell form, genom känslor, konst och unika smakupplevelser. Vi vill ge alla lakritsälskare något nytt, lära och inspirera till att ta till vara på lakritsens alla användningsområden. Lakrits är glödhett och intresset för lakrits ökar hela tiden både nationellt och globalt, vilket vi tycker är väldigt roligt. Evenemanget är skapat för alla och ett perfekt tillfälle att lära, känna, smaka och bredda sina vyer för lakrits.

Evenemanget pågår mellan den 24 - 30 september 2023, och invigs under Mikaeli marknad på Fredriksdal. Invigningsceremonin sker kl 12 vid uteköket.

Invigning på Fredriksdal under Mikaeli marknad
På evenemangets första dag kommer det lagas mat med smak av lakrits i Fredriksdals utekök. Under den dag hålls skördemarknaden Mikaeli. Här kommer lakritsens unika smak som krydda att spela in. Lakritsfabrikens grundare Martin Jörgensen är utbildad kock och på plats under dagen för att berätta mer om detta. Klockan 12 invigs Helsingborg med Smak av lakrits av Martin och Helsingborgs borgmästare, Mats Sander.

Smakupplevelser i city
Under hela veckan kommer de deltagande caféer, restauranger och butiker i Helsingborg City erbjuda drinkar, drycker, maträtter eller desserter med smak av lakrits. Det kommer finnas en bred variation på ett tjugotal restauranger med olika matkulturer och inriktning. Alla får experimentera fritt med råvarorna för att hitta kombinationer som passar in i deras koncept och detta kommer sedan att publiceras löpande på vår hemsida www.smakavlakrits.se samt i våra sociala medier @smakavlakrits.

Provningar
Under Helsingborg med Smak av lakrits kommer det även arrangeras en rad olika typer av provningar med lakrits som grund. Lakritsprovningarna kommer kombineras med bland annat vin, champagne och gin där besökaren får lära sig mer om att kombinera lakrits med olika drycker. Alla provningar bokas separat på www.scandchoco.se.

Bastuchill på Pålsjöbaden á la lakrits
Kallbadhuset erbjuder Bastuchill á la lakrits. Detta event äger rum på Pålsjöbaden där besökaren får lära sig mer om lakritsens påverkan på kroppen och de hälsosamma fördelar som finns med både lakrits och kallbad. Kvällen börjar med blandade tilltugg med smak av lakrits, mingel följt av två timmars bastu och bad. Till badet får alla besökare varsin saltskrubb med lakritsextrakt och lakritsgranulat tillverkad av Pålsjöbaden samt varsin handduk.

Smakrundan
Lördagen den 30 september börjar Smakrundan. Rundan har sju stopp på olika restauranger där besökaren får smaka mindre portioner på varje ställe. Alla smakportioner är smaksatta med lakrits där varje restaurang gjort sin egen tolkning och gjort unika kombinationer efter deras koncept. Smakrundan är öppen mellan 11.00-17.00 den 30 september. Biljetter till Smakrundan köper du på ScandChoco.

Deltagande restauranger:
- Bagatelle Bistro
- Brasseriet Oceanhamnen
- Benchwarmers Oceanhamnen
- Scandic Oceanhamnen
- Charles Dickens Pub och Restaurang
- Barrica Mat & Vinbar
- Clarion Sea U/Restaurang AMA

Evenemanget arrangeras av Lakritsfabriken.

Läs mer om hela veckans program på hemsidan www.smakavlakrits.se. Följ oss även i sociala medier under @smakavlakrits och @lakritsfabrikenofficial.

Om Lakritsfabriken
Sveriges första glutenfria premiumlakrits lanserades av Lakritsfabriken år 2011 och har idag distribution i Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland och USA. Lakritsfabriken säljer även produkter till butiker i Schweiz, Frankrike, Marocko och Storbritannien. Nu, tolv år senare, har sortimentet vuxit och innehåller flera spännande produkter som chokladdoppad lakrits med olika smaksättningar samt lakritsråvaror och kryddblandningar. Lakritsfabriken i Ramlösa ägs och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB och ingår i koncernen Goda Saker AB.