Lakritsfabriken ställer ut på the Allergy & Free From Show i Storbritannien!

Lakritsfabriken ställer ut på the Allergy & Free From Show i Storbritannien!

Den svenska glutenfria lakritsproducenten, Lakritsfabriken i Ramlösa, önskar att bredda sin distribution i Storbritannien genom att delta i The Allergy & Free From Show på Olympia i London 3-5 juli. Detta är den största konsumentmässan i Europa med inriktningen ”fri-från” och det förväntas mer än 30 000 besökare i år under det tre dagar långa evenemanget.

The Allergy & Free From Show har tack vare sin snabba tillväxt under de senaste åren har den etablerat sig som en viktig årligen återkommande affärshändelse för livsmedelsprodukter som passar för de som lever med celiaki och olika födoallergier. Särskilt gäller detta första dagen (fredag) då det förra året deltog ca 1000 fackbesökare med syfte att få se och möta de allra bästa ”fri-från” produkterna och varumärkena. Fackbesökarna inkluderar inköpare från större kedjor, återförsäljare, grossister, distributörer, resturang- och turismföretag.

"Det är med stor glädje som vi välkomnar Lakritsfabriken till mässan i London 2015", säger Tom Treverton, Event Director från Allergy & Free From Show. "Det är alltid kul att presentera nya märken med spännande produkter för vår publik. Med sitt utbud av lakritsprodukter av högsta kvalitet och som både är gluten- och gelatinfria, kommer Lakritsfabriken mer än väl passa in på mässan. Jag har en känsla av detta kommer en av årets favoriter på mässan! "

Lakritsfabrikens grundare och ägare Martin Jörgensen säger att det skett ett ökat internationellt intresse för saltlakrits som annars är en favorit i främst Sverige och de nordiska länderna: "En av våra återförsäljare i Storbritannien, TotallySwedish, berättar att de ser en ökning av brittiska kunder i sina butiker som söker saltlakrits. Det är en ny smakupplevelse för britterna och och allt fler verkar gilla det."

Bortsett från lakritsgodis och toffee är en annan populär produkt lakritspulver som är mångsidig i matlagning och bakning, och ofta används för att lägga en spännande smak till kakor, glass och även fisk- och kötträtter.

Storbritannien har sett ett ökat intresse för naturliga lakritsrötter under de senaste åren. Lakrits har använts för medicinska ändamål i mer än 4000 år och idag används som ett alternativ medicin för ett antal olika klagomål, inklusive magsår, halsont och det också varit knuten till arbete som en anti-depressiva (källa: Herb Wisdom) .

"Vår lakritsrot och rålakrits är både ekologisk och perfekt för dem som vill använda den för sina hälsofördelar", säger Martin Jörgensen.

Lakritsfabriken i Ramlösa är Sveriges första och ledande tillverkare av premiumlakrits som är både gluten- och gelatinfri. Deras produkter säljs idag i de nordiska länderna, Tyskland, Spanien, Schweiz, USA och Storbritannien.

"Vi vill utöka vår distribution i Storbritannien, och vi har redan visst intresse från hälsokostbutiker och dagligvarubutiker. Vi ser fram emot att träffa konsumenterna på The Allergy & Free From-mässan och låta dem prova våra produkter och hitta sina favoriter ".

Möt Lakritsfabriken vid monter A336. Ladda ned gratis biljetter här: http://www.allergyshow.co.uk/go/lakritsfabriken

Lakritsfabriken webbplats: http://www.lakritsfabriken.se

Facebook: https://www.facebook.com/Lakritsfabriken

Twitter: https://twitter.com/Lakritsfabrik