ScandChoco distribuerar Portugal Valley

ScandChoco distribuerar Portugal Valley

Portugal Valley´s kallpressade jungfruoljor kommer från månghundraåriga olivlundar i Dourodistriktet i norra Portugal. Varma soliga dagar, kalla fuktiga kvällar samt vindar från Atlanten ger de unika förutsättningarna för olivoljans goda fylliga smak och ljusgröna färg. Från och med hösten 2015 tar ScandChoco över distributionen på den Skandinaviska marknaden i nära samarbete med dess grundare och ägare Emma Nilsson.

Portugal Valley’s extra fina jungfruolja från absolut första kallpressningen kommer från de månghundraåriga olivlundarna i Dourodistriktet i norra Portugal, sedan tidigare välkänt för sin vinproduktion. Den speciella odlingsmiljön och den traditionella produktionen ger en högkvalitativ olja för vardag och fest.

Oliverna växer i de skifferhaltiga jordarna i bergstrakterna i norr. Varma dagar, kalla nätter och vindar från Atlanten skapar unika förutsättningar och resulterar i en olivolja med fyllig smak och ljusgrön färg. Även traditionerna kring skörd och pressning är viktiga. Oliverna handplockas och fraktas därefter snabbt till fabriken för att tvättas och kallpressas. Slutprodukten är en utsökt och ren jungfruolja som är rik på hälsofrämjande antioxidanter. Portugisisk olivolja är eftertraktad även i Medelhavsländer med egen produktion.

OLIVOLJOR

Portugal Valleys extra fina kallpressade jungfruolja finns i tre olika kvaliteter där samtliga har en låg syrehalt. Rekommenderade butikspriser är mellan 110-160 kr per 500 ml.

Special Selection har en mild och behaglig, fruktig karaktär med en lättare, pepprig avrundning. Den sätter garanterat guldkant på matlagningen.

Top Selection har en fyllig arom av färska frukter och mandel samt en välbalanserad styrka och läcker pepprighet. Den är ett utmärkt val för gourmetköket.

Limited Edition är en gourmetolivolja som vi har tagit fram främst för varma rätter. Den är fruktig och grön i smaken och har en tuff, pepprig eftersmak. Bäst passar den i lite fylligare maträtter som soppor, grytor och pasta.

Organic är en fräsch och somrig ekologisk olivolja idealisk till all slags matlagning, dressingar, sallader, pasta, kött, marinader och bröd.

OM PORTUGAL VALLEY

Portugal har länge varigt en outforskad del i det svenska köket men med hjälp av Portugal Valley’s gastronomiska produkter har alla nu möjlighet att få känna på lite av detta sydliga lands spännande dofter och smaker. Portugal Valley arbetar enbart med naturliga produkter och kvalitetssäkrade produktionsmetoder. Just det som vi behöver mer av i vår vardag!

Portugal Valley drivs av Emma Nilsson, bosatt i Sintra, Portugal sedan många år vars mission är att sprida lite mer Portugal till oss i norr. Olivoljan har funnits på den svenska marknaden sedan 2010 och nu tar ScandChoco över distributionen för att frigöra tid för Emma för produktutveckling på plats hemma i Portugal.

Ann-Sofie Malmgren, Marketing Manager

ann-sofie.malmgren@scandchoco.se

Mer information finns på: www.scandchoco.se och www.portugalvalley.com