Hur det ser ut när bilen konverteras med hjälp av en PPC-enhet.

​Konvertera bilen till A-traktor elektroniskt

I somras ändrades reglerna för hur en bil konverteras till en A-traktor. Tidigare har det funnits krav på dubbla växellådor för att begränsa A-traktorn till 30km/h men i juli togs det ett beslut som gjorde det möjligt att strypa bilarna elektroniskt via dess styrenhet. Det innebär att mekaniska ingrepp inte krävs på bilen för att den ska hålla maxfarten 30km/h.

Detta öppnade upp för BSR att ta fram färdiga konverteringar som laddas in i bilen via OBDII-uttaget. Enkelt att använda och när processen är klar får du ett godkänt intyg som kan användas vid registreringen av A-traktorn.

• Det kommer nya konverteringar för A-traktorer löpande och utbudet kommer byggas ut rejält kommande år, säger Magnus Persson, Försäljningschef på BSR.

SC Styling har kompletterat sitt trimsortiment från BSR med konverteringar till A-traktor, också från BSR.

• Vi var snabba med att erbjuda våra kunder konverteringar till A-traktorer. Vi ser tydligt hur EPA-kulturen växer bland ungdomarna. Både det faktum att man kan köra sin A-traktor på ett mopedkörkort (klass 1) från 15 års ålder och att det är enklare att konvertera bidrar till det. A-traktorerna som tidigare byggts på gamla Volvo Duetter är nu istället i grund och botten nya fina bilar, säger Karl Östlund, VD på SC Styling.

Det finns fortfarande regler kring antal passagerare och vissa begränsningar måste göras i bilarna för att man inte ska kunna frakta gods eller fler än en passagerare men det är tydligt att det blivit avsevärt mycket enklare att konvertera sin favoritbil till A-traktor.

• I och med att A-traktorerna blir modernare så ökar utbudet av styling och tillbehör. Från att leta gamla reservdelar på skroten kan man köpa nya stylingdelar och montera utan att behöva vara en fena på plåtarbete och lack, säger Sebastian Winding, Marknadschef på SC Styling.

Han fortsätter:

• EPA-kulturen är fantastisk eftersom det bygger på frihet. Det är friheten att ta sig dit man vill när man vill. Ur ett vuxenperspektiv är det också många gånger säkrare för ungdomarna att färdas i ett fordon som har säkerhetsutrustning som är anpassad för mycket högre hastigheter än exempelvis en mopedbil som är gjord till stor del i plast.

Att äga och köra en A-traktor går mot att bli insteget till körkort på bred front för Sveriges 15-åringar. I takt med att det blir lättare att konvertera kommer utbudet att öka och intressera fler.

• I framtiden kommer A-traktor vara lika självklart som bil. Frihetskänsla för en billig peng när man är 15 år är svårt att slå, säger Sebastian Winding.