Bilder från utställningen EPA Sverige

EPA-utställning i samarbete med SC Styling

EPA-traktorerna är de bilintresserade ungdomarnas favoritfordon. Det är så nära att köra en bil man kommer utan att ha ett körkort för personbil. EPA-traktorerna och A-traktorerna följer striktare regler för hastighet och får köras från 16 års ålder. Man kan bygga om en vanlig personbil och registrera den som a-traktor, ett långsamtgående fordon.

EPA-kulturen är i högsta grad levande i Sverige och ett sätt för många att ta sig runt men även en anledning att ses. Man träffas ofta på parkeringsplatser på närmaste orten och umgås.

Jönköpings läns museum genomför nu utställningen EPA Sverige och ställer ut Benjamin Nørskovs fotografier på en generation EPA-ägare. Något som för många är synonymt med EPA-traktorer är att ha dofter i bilen. Förr i tiden var doftgran en självklarhet och numera är det Poppyflaskor som gäller. Dessa glasflaskor sätts på en ljusplatta och står längst fram på instrumentpanelen. De lyser i alla regnbågens färger och doftar allt från vanilj till jasminblommor.

SC Styling sponsrar utställningen som ligger dem varmt om hjärtat.

- För oss på SC Styling kändes det som ett gyllene tillfälle att få hjälpa till och belysa EPA-kulturen i en situation där man visar upp det fina och personliga. Alla ungdomar som lägger ner sin själ i att skapa sin egen look och identitet får här en plats att synas på för en bredare publik än normalt. Vi är otroligt glada för det här initiativet och att allmänheten får komma ett steg närmare killarna och tjejerna som kör EPA, säger Sebastian Winding, Marknadschef på SC Styling.

Utställningen tar plats på Jönköpings läns museum från 12:e september till och med den 1:a november.