Reflektioner syns i Skagas F/W 2016 kollektion

Idag reflekterar vi oss själva och vår omvärld på många olika sätt. Ofta i speglar och vattenytor men även genom selfies och på sociala medier. Det är något som Skagas höstkollektion REFLECTIONS återspeglar.

Redan 2014 när arbetet med säsongens kollektion påbörjades syntes en tydlig trend i form av reflektioner av olika slag. Allt från blanka ytor och skimrande detaljer till hur människor dokumenterar sig själva i sociala medier.

- Selfies har blivit ett välkänt begrepp och våra sociala flöden återspeglar detta. Lika tydligt är det bland inredningstrenderna med blanka detaljer, speglar och reflekterande ytor, vilket gör att Skagas nya höstkollektion Reflection ligger helt rätt i tiden, säger Liza Manestam, Marknads chef på Scandinavian Eyewear.

Just dessa trender är mer påtagliga än någonsin i höstens kollektion och återges i de material, färger och former som syns i bågarna.

Kollektionen karakteriseras av vackra skimrande ytor. Av detaljer som gnistrar och glimmar. Pärlande, porlande och glänsande. Som svenska sjöar, åar och bäckar. Som magiska ögonblick och stunder när tiden tycks stå stilla.

Modellerna är namngivna efter Sveriges vackra sjöar och reflekterande vattendrag. Kollektionen är fotograferad vid Vätterns strand på Uppgrenna Naturhus.

• mode