Skaga prickar in alla rätt i vår!

Skaga prickar in alla rätt SS16

Runda former, skandinavisk design, överdimensionerade bågar samt en färgpalett med mjuka kulörer och bleka pasteller. Det är några av de mest framträdande glasögontrenderna våren och sommaren 2016.

Trenden med runda former är stark. Just nu ses runda bågar överallt i alla möjliga varianter – från små och lätta till uttrycksfulla och överdimensionerade. När det gäller material kan de runda glasögonen vara i såväl plast som metall eller helt båglösa.

”Skaga ligger rätt i tiden”

Vi ser många ljusa färger på säsongens bågar, inte minst bleka pasteller som gärna får vara tonade eller transparenta. Här kan man dra paralleller med den osminkade neutrala makeuptrenden och även de ljusa och luftiga material som syns i heminredningstrenden. Tänk nordiskt svalt!

- Skaga ligger helt rätt i tiden med ljusa pasteller, transparens och nätta bågar, säger Liza Manestam som är marknadschef hos Scandinavian Eyewear. Företaget har alltid legat långt fram när det gäller trender och kontaktas ofta inför exempelvis modereportage för inspiration, råd och lån av bågar.

- Nyligen besökte vi den internationella glasögonmässan Mido i Milano för att spana in höstens trender och vårt designteam jobbar redan nu med såväl hösten 2017 som våren 2018. Glasögonbranschen är precis som modebranschen, vi ligger alltid en bra bit längre fram än den säsong vi befinner oss i.

Rosa kommer stort

Mido arrangerades i samband med Fashion Week i Milano. Modeveckan bjöd på mycket baraxlat, transparens, nude och många olika nyanser av rosa.

- Här har det gjorts en snygg tolkning in i glasögonmodet, tycker Liza som berättar att även de svarta och brunspräckliga solglasögonen får konkurrens av bågar i olika rosa nyanser SS16. Gult är en annan färg som kommer att bäras på brunbrända och fräkniga näsor i sommar.

- Kul med lite färg och att folk vågar! Två av Skagas storsäljare den här våren är Rosendal och Bogesund som har det gemensamt att de är ljust rosa smyckade med metalldetaljer.

Smyckat och djärvt

Glasögon har gått från att vara något som smälter in till att vara en accessoar som framhäver sin bärares personlighet. Allt fler väljer att ha två bågar som de växlar mellan. Glasögon är idag en naturlig del av garderoben.

- Skaga har just nu många bågar som är mönstrade och vackert utsmyckade, vilket ses mycket överlag SS16. En annan trend som sticker ut är överdimensionerade bågar, särskilt på solglasögonen. Här tas svängarna ut lite extra med vågade färgval och djärva former. Många runda bågar men även cateyes och retroformer à la 70-tal.