Scandinavian Photo och Fryshuset utvecklar sitt samarbete - startar mediacenter för unga

Under sommaren arrangerade Scandinavian Photo tillsammans med Fryshuset och den ideella ungdomsföreningen Imaginarium projektet ”Filmsommar 2.0” där ett 60-tal unga fick chansen att ge sina berättelser liv genom film och foto. Syftet var att öka intresset och passionen för film och foto hos unga. Nu startar Fryshuset med stöd av Scandinavian Photo mediacentret ”Missing Files” med permanent verksamhet för unga i åldern 13-23.

Missing Files blir en plattform bestående av tre delar: Free Space, Utbildning och Uppdrag/jobb. Inom ramen för dessa kan deltagarna genomföra egna projekt och produktioner, få praktisk och teoretisk utbildning inom media samt möjligheten att sälja sina produktioner och tjänster.

- Vi är jätteglada att kunna vara med och bidra till att skapa den här plattformen och verksamheten. ”Filmsommar 2.0” var starten på en för oss långsiktig satsning för att skapa fler kreatörer och lyfta ungas berättelser. Missing Files kommer att kunna erbjuda handledning och utrustning för fritt skapande, utbildningar och jobb för unga, säger Maria Göransdotter Lindén, marknadschef på Scandinavian Photo.

Den centrala delen i Missing Files metod är att skapa möten mellan unga människor med olika bakgrunder, förutsättningar och erfarenheter. Verksamheten bygger på mångfald och därför kommer man att göra särskilda insatser för att rekrytera grupper som är underrepresenterade i media. Visionen är att öka variationsrikedomen i de berättelser som idag får utrymme i media och att skapa nya vägar in i branschen genom nära samarbete med olika aktörer.

-Vi lever i en tid där utanförskap, orättvisor och fördomar präglar en stor del av vår omvärld. För att bryta dessa mönster är det viktigt att öka förståelsen för varandra och världen.Med Missing Files vill vi väcka nyfikenhet, passion och berättarlust hos unga och uppmuntra dem att tänja på gränserna. Vi skapar möten mellan olikheter för att hitta likheter och därmed öka förståelse, mångfald och nyskapande både i verksamheten men även i våra produktioner, säger Hengameh Haylie Hassas, projektledare på Fryshuset.

50 ungdomar är redan engagerade i uppstarten och man räknar med att Missing Files sysselsätter 100 unga under det första året.

Hengameh Haylie Hassas, projektledare Fryshuset
Hengameh.Hassas@fryshuset.se