​Scandinavian Photo stärker e-handelsaffären – lanserar ny digital plattform

För drygt ett år sedan lanserade Scandinavian Photo sitt nya omnikanalskoncept som bland annat tog form genom implementering av ett nytt visuellt koncept, centralisering av kundtjänst samt öppningen av firmans första flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Nu tar Scandinavian Photo nästa stora steg för att stärka omnikanalskonceptet ytterligare och lanserar en ny digital plattform med kunden i fokus.

Lanseringen av den nya webbplattformen är ett viktigt initiativ i att stärka Scandinavian Photos position som marknadsledande inom foto- och videobranschen, samt för att kunna ta mark inom fler områden för de kreativa skaparna. Plattformen, som är baserad på Episerver, är utvecklad och designad för att stimulera e-handelsaffären och hjälpa kunden under hela köpresan. Detta genom bland annat omfattande förbättringar på sökfunktioner, filtreringsmöjligheter, enklare navigering och mer redaktionellt innehåll.

– Målsättningen med lanseringen av vår nya webbplattform är att tidigt möta kunderna i köpresan och öka den totala kundupplevelsen. Sajten är skapad med kunden i fokus med ett enkelt och modernt gränssnitt, en avancerad sökfunktion samt möjligheter för ytterligare teknisk utveckling efter hand. Det har varit en spännande resa hittills och jag ser fram emot att utveckla plattformen ytterligare, säger Eric Jensen, E-handelschef på Scandinavian Photo.

Den kunskap och passion som personalen besitter genomsyrar sajten genom bättre och mer utförlig information om produkterna i sortimentet. På inspirationssidorna kan kunderna ta del av redaktionellt innehåll såsom produkttester, tutorials, inspirerande blogginlägg samt tips och råd. Användarvänlighet och teknisk innovation har varit högsta fokus under projektet och plattformen har utvecklats med användaren i periferin.

– Detta är en viktig del i den digitala förändringsresan som Scandinavian Photo är inne i och vår nya webbplattform är ett exempel på hur vi arbetar med att förbättra kundupplevelsen online med hjälp av digital teknik. Innovation är och kommer att vara otroligt viktigt för att förbättra och utveckla kundinteraktionerna framöver, och nu har vi de tekniska förutsättningarna för att fokusera på det, säger Bahman Kazemian, CIO på Scandinavian Photo.

Samarbetspartner för den nya webbplattformen är Avensia som har levererat e-handelslösningen åt Scandinavian Photo.

– Vi är mycket glada att Scandinavian Photo har valt Avensia som partner för att bygga sin framtida digitala handelsplattform. Kombinationen av ett starkt varumärke, omfattande produktsortiment och en innovativ och användarvänlig digital plattform borgar för att Scandinavian Photo blir än mer framgångsrika framöver, säger Niklas Johnsson, VD på Avensia.

Kunderna kommer precis som tidigare handla av ett komplett sortiment av foto- och videoutrustning till konkurrenskraftiga priser i en bättre och mer inspirerande miljö, anpassad för den moderna kunden.

Webbplattformen lanserades den 28 februari.

• Företagsinformation

• video
  • foto
  • avensia
  • webbplattform

Scandinavian Photo är nordens ledande återförsäljare av foto- och videoutrustning. Scandinavian Photo kombinerar e-handel i Sverige, Norge, Finland och Danmark med mötesplatser i form av fysiska butiker i de större städerna. Scandinavian Photos fokus är bra priser, kunnig personal och hög servicegrad. Bolaget har 140 anställda och omsätter cirka 750 mkr.