Lyckad produktlansering av bandvagnstillverkaren STVs nya drivlina!

STV har genomfört ännu en lyckad produktlansering. Bandvagnen drog stor publik och stort intresse visades. Ett 15-tal kunder från hela Sverige och Europa deltog för att provköra nya drivlinan till BV206. Provkörningen hölls på Svansele Vildmarkscenters kuperade snötäckta terräng.

Nya drivlinan ersätter BV206s gamla bensinslukande Fordmotorerna med en modern, bränslesnål, dieselmotor. Motorn STV visade upp var en 4-cylindrig 2,0 liters GM-motor på 147 kW med ett vridmoment på 400 Nm. Den automatiska växellådan var en 4-stegad GM-växellåda.

– Produktlanseringen innebär att vi nu kan nå kunder som vi tidigare inte kunnat nå. Jag tycker speciellt att det blir spännande att se hur den nya drivlinan till BV206 kommer att tas emot av marknaden framgent, säger Jim Wallström, VD för Scandinavian Terrain Vehicles AB.

Bandvagnstillverkaren STV har efter noggranna utvärderingar och egna tester funnit en lösning som de lät sina kunder provköra. På provkörningsdagen fick kunderna möjlighet att själv lära känna hur effektiv den nya drivlinan kändes under körning i kuperad krävande terräng.

STV exporterar idag sina produkter över hela världen, till elkraft-, olje, gas och vindkraftsindustrin men också till polarforskningsexpeditioner på Sydpolen, räddningstjänsten i Monaco och turistbolag på Svalbard som använder bandvagnarna till att visa upp isbjörnar.

För mer information kring produktlanseringen, kontakta gärna VD Jim Wallström på telefon 070–1014701 eller e-post: jim.wallstrom@stvab.se.

• Industri, tillverkning

STV’s verksamhetsområde innefattar tillverkning av nya bandvagnar, uppgradering av bandvagnar, uthyrning av bandvagnar samt påbyggnader såsom fasta flak, kranar och lastväxlare. STV konstruerar och bygger bandvagnar till alla verksamheter där det finns behov av terränggående fordon. Elkraftindustrin, olja och gas, prospektering, logistik, räddningstjänster är bara några exempel.

Jim Wallström

Presskontakt VD 0910-290701