Scandinavian Terrain Vehicles AB bygger bandvagnar för tjänstgöring på Grönland

Scandinavian Terrain Vehicles AB (STV) i Skellefteå har från BAE Systems Hägglunds fått beställning på fyra bandvagnar, för användning på Grönland. Ordervärde över sju miljoner kronor. Ordern omfattar uppgradering, ombyggnad och utrustning av de fyra sambandsvagnarna Bv208, som DALO, danska Forsvarsministeriets Materiel- og Inkøbsstyrelse köpt av svenska Försvarsmakten. På Grönland råder extrema klimatförhållanden med sträng kyla. Bandvagnarna specialutrustas därför för arbete i tuffast möjliga klimat.

Uppgradering avser att återställa motorer, drivlina och bandställ till originalutförande. Ombyggnaden görs för att i framkabinen ge plats för två passagerare där sambandsutrustningen tidigare suttit. Bakvagnarna skall utrustas med lastväxlare för att god flexibilitet för hantering av alternativa moduler. Viktigast är brandmodulerna med skumsläckare, som skall kunna användas vid bränder. Dessutom skall det levereras flak för materialhantering. I fronten utrustas vagnarna med snöblad för plogning.

Bakvagnarna är utrustade med en isolerad passagerarmodul för 12 passagerare alternativt bårar. På grund av modulen huvudsakligen skall användas under vinterperioden, är den utrustad med ett separat uppvärmningssystem. Vårt systerbolag Berco producerar modulerna, enligt samma koncept som för våra bostadsmoduler till olika Antarktisexpeditioner.

- Vi är mycket glada och stolta att vi fått Hägglunds förtroende att genomföra denna leverans, säger Jim Wallström, VD för STV. Beställningen är komplicerad och skall genomföras under en kort period och med höga krav på kvalitet och logistik. Dessutom är många leverantörer involverade, bland annat upphandlas brandutrustningen i Tyskland. Vi är också glada att kunna köpa passagerarmodulerna från vårt systerbolag Berco. Det här är ett bra exempel på industriellt samarbete inom koncernen, där även ÅMV Produktion anlitats som leverantör av snöbladen.

• export

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Scandinavian Terrain Vehicles AB är ett helägt dotterbolag till Norrlandsindustrier (publ). För närvarande finns tre företag inom koncernen - Berco Produktion AB, Scandinavian Terrain Vehicles AB och ÅMV Production AB.