Scandinavian Terrain Vehicles AB tredubblar uthyrning av bandvagnar

Att hyra bandvagn av Scandinavian Terrain Vehicles AB (STV) har blivit populärt. Tack vare den stora efterfrågan har bolaget tredubblat uthyrningen till kunder i Norden. Ofta handlar det om projekt som sträcker sig tre till sex månader och då är det ekonomiskt fördelaktigt att hyra istället för att binda kapital.

Exempel på uthyrningskunder är vindkraftsparken Blaiken som idag är en av Europas största landbaserade vindkraftparker. Sedan tidigare hyr förtaget Nordex två bandvagnar Bv206 av STV. Dessutom har Energiservice, tidigare SEU, en Bv206 på parken. STV är idag representerade på många av vindkraftparkerna, där terräng och väder begränsar framkomligheten med konventionella fordon. Kostnaderna för väghållning är också höga, därför är översnöfordon ett kostnadseffektivt alternativ.

– Jag tycker det är spännande att STVs uthyrning av bandvagnar ökat så mycket den senaste tiden. Att hyra bandvagn istället för att köpa kan ibland vara ekonomiskt fördelaktigt om projektet sträcker sig under en kortare tidsperiod, säger Jim Wallström, VD för Scandinavian Terrain Vehicles AB.

I samband med uthyrningen så anpassar Scandinavian Terrain Vehicles bandvagnen så att den passar för just det uthyrningsuppdraget. Det kan vara allt från att utrusta bandvagnen med ett speciellt flak på bakvagnen eller speciella belysningsramper.

Scandinavian Terrain Vehicles i Skellefteå har mera än 30 års erfarenhet av Bv206. Samarbetet med BAE System Hägglunds innebär att vi alltid har tillgång till senaste information om hur underhåll skall bedrivas och om tillgängligheten på reservdelar.

• bandvagn