Nu tänker vi framåt - Julkrönika med Staffan Littmarck, VD för Scandinavian XPO

Den 17 december får vi på mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO nycklarna för inflyttning, och i början av 2021 sätter verksamheten igång. Nu längtar vi efter att få flytta in i våra nybyggda, hållbara lokaler. Och självklart hoppas vi att vi ses under nästa år!

2020 – ett annorlunda år

2020 har varit ett år av omställning, osäkerhet och många känslor kring det som händer med vår bransch i och med pandemin. Nära kollegor och vänner har förlorat sina jobb, uppdrag och företag, och vi beklagar verkligen deras situation. Mitt i allt detta har vi haft förmånen att få vara med och bygga en fantastisk arena i Arlandastad.

Naturligtvis har även vi påverkats av pandemin, med många ombokningar, men det finns också ett stort intresse för vår mötes- och evenemangsarena. Vi har haft visningar av vår anläggning flera gånger i veckan det senaste året. Vi ser att det finns ett uppdämt behov av möten och vi har många förfrågningar som genererar bokningar bortom det vi tror är en besegrad pandemi.

Alla som varit med i arbetet med Scandinavian XPO har med sig erfarenheter från arenor, evenemang, upplevelser och teknik på hög nivå. Och äntligen så förverkligas detta som vi är många som jobbat med under en lång tid, vilket känns väldigt kul!

2021 – nytt år, nya möjligheter

Vi har under 2020 ställt om delar av verksamheten för att kunna leverera digitala möten och säkra möten med avstånd, när vi öppnar i januari 2021;

• Vi har byggt Nordens närmaste studio, en digital studio på 2 400 kvm med tre scener.
  • Vi har en Safe Event-plan, en handlingsplan kring hur vi levererar säkra möten på plats tillsammans med våra partners Workman Event, Inspira och Mässrestauranger.
  • Vi har tagit fram förslag på olika möbleringar med avstånd: För 500 sittande i Hall 1, 300 sittande i Hall 3, olika typer av säkra middags-sittningar och så vidare.
  • Med 14 000 kvm så har vi goda möjligheter att kunna se till att man kan mötas säkert under 2021.

Scandinavian XPO:s ägare har långsiktiga planer och visioner när det gäller Arlandastad och det kommer i framtiden att vara en plats och ett nav för kommunikation, möten, mässor, evenemang och många andra upplevelser. Människor kommer att vilja mötas igen, det är min fasta övertygelse.

Nu hoppas vi bara att alla håller avstånd och är rädda om varandra, så att vi snart kan mötas på riktigt!

Väl mött 2021!

Staffan Littmarck