Nyckeln till nöjdare gymkunder

Scandinfo genomförde nyligen en undersökning om gym, träning och hälsa. I undersökningen bad vi 500 personer att beskriva hur sitt drömgym ska se ut. I resultatet kan vi se att drömgymmet ofta beskrivs utifrån det gym eller träningsanläggning där man tränar idag och man har alltså inte några högtflygande drömmar hur sitt drömgym ska vara.

Det finns däremot några saker som förekommer oftare när vi ber svenskarna beskriva hur drömgymmet ska vara:

• Gymmet/anläggningen ska vara rent, fräscht och lagom med folk

• Det ska finnas ett bra utbud av framförallt utrustning och maskiner men också gruppträningspass

• Gymmet/anläggningen ska ha generösa öppettider, vara nära beläget och prisvärt

• Gymmet /anläggningen ska vara välkomnande och öppet för alla

• Personalen ska vara trevlig, kunnig och som ger råd och följer upp

För att skapa drömgymmet handlar det inte om att totalt förändra vad gymmen och träningsanläggningarna redan erbjuder utan det handlar snarare om att vårda det kunderna redan uppskattar, säger Jenny Klockare Rossby, ansvarig för undersökningen på Scandinfo Marketing Research. Vi ser i resultatet att de som tränar på gym/träningsanläggningar idag är relativt nöjda och fåtalet är missnöjda, däremot är en lägre andel mycket nöjda. Vi vet med vår erfarenhet av kundundersökningar att det inte räcker att vara ganska nöjd för att behålla sina kunder. Om man istället riktar in sig på att verkligen göra sina befintliga kunder mycket nöjda, kommer inte dessa personer lockas av kampanjer att byta gym just för man redan tränar på sitt drömgym, avslutar Jenny Klockare Rossby.

• Hälso-, sjukvård