Möt Scandoramaguiden - Joakim Bengtsson

Möt Scandoramaguiden - Joakim Bengtsson

En ny vecka är här och därmed också en ny guideintervju! Den här gången får vi träffa Joakim Bengtsson, Scandoramaguiden som älskar Frankrike och Italien, Boeuf Bourguignon och joggingrundor. Vilken är hans mest minnesvärda resa, vad har han alltid med sig på resan och vilket är hans bästa tips för den som ska resa är några av sakerna du får svar på om du scrollar ner.

Namn: Joakim Bengtsson

Ålder: 56

Hur länge har du jobbat som Scandoramaguide? I 12 år. Framförallt i Frankrike och Italien - mina favoritländer. Gillar kulturen, köket, vinerna, kaffet, miljöerna, människorna och språken!

Vad är det roligaste med att vara guide? Det roligaste är att dela upplevelser med levnadsglada resenärer. Det uppstår ofta väldigt intressanta, roliga och spännande möten på en resa!

Vilken är den största utmaningen? Den stora utmaningen är att ha full koll på allt, vara ordentligt förberedd och samtidigt vara serviceinriktad, men inte glömma bort att ha roligt och njuta av resan. Det första är en förutsättning för det andra och utan det andra, kan det kvitta. Då kan man lika gärna jobba med något annat!

Vilken är din mest minnesvärda resa med Scandorama? Väldigt många resor har blivit oerhört minnesvärda. När allt flyter och gästerna är livsglada, öppna och ser möjligheter i stället för problem, då uppstår sann resglädje och magi på resan. Då spelar det ingen roll om du är i Toscana, Paris eller Champagne. Maten och vinerna kommer smaka bättre, Champs-Elysée kommer att vara mäktigare, landskapen vackrare etc. Resan blir fantastisk.

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna att ha i ditt yrke? En guide måste vara kunnig! Påläst, förberedd och uppdaterad, serviceinriktad, flexibel, lyhörd och underhållande!

Vart reser du helst själv i Europa? Mina favoritresor är ParisToscana och ABC, de franska och italienska vinresorna!

Vilken europeisk maträtt kan du rekommendera? Cuisse de Canard och Boeuf Bourguignon i Frankrike. Pasta, gärna med salvia och smör, i Italien, Antipasti! Ostar!!

Vad har du alltid med dig på resan? Laptop och löparkläder är viktigare än slips och lågskor!

Vilket är ditt bästa tips för den som ska resa? Är man glad, öppen kommer man att få vara med om på en oerhört trevlig resa. Kanske ett magiskt minne för livet!