Möt Scandoramaguiden - Maria Christensen

Möt Scandoramaguiden - Maria Christensen

I veckans guideintervju lär vi känna Maria Christensen – Scandoramaguide sedan 11 år tillbaka! Vart reser hon helst i Europa, vad tycker hon är det roligaste med att vara guide och vad var det som fick henne att välja guideyrket? Det och mycket mer får du reda på om du läser vidare!

Namn: Maria Christensen

Ålder: 41

Hur länge har du jobbat som Scandoramaguide? Jag har jobbat hos Scandorama sedan 2008, så i elva år!

Vad är det roligaste med att vara guide? Det roligaste med guidejobbet är att man möter så många olika människor, med olika livshistorier och som man kanske aldrig annars skulle mött.

Varför blev du reseledare? Att åka på skolresa är något av det mest givande man kan göra som lärare. Man skapar minnen tillsammans och man får se och uppleva mycket. En god vän till mig jobbade som guide på Scandorama och jag insåg då att man kunde vara borta ett tag och sedan komma hem. Man slapp vara borta i flera månader i sträck och det passade mig perfekt. Tänk att ständigt få vara på ”skolresa”!

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna att ha i ditt yrke? Lyhördhet.

Vart reser du helst själv i Europa? Italien och Tyskland är två favoriter!

Vilken europeisk maträtt kan du rekommendera? Jag är svag för pasta i alla möjliga former.

Vad har du alltid med dig på resan? Öronproppar: bra mot snarkande grannar, klämtande kyrkklockor och bullrig trafik.

Vilket är ditt bästa tips för den som ska resa? Öppna upp och börja prata med dina medresenärer. Detta skapar en härlig stämning i gruppen <3