Möt Scandoramaguiden - Christine Olsson

Möt Scandoramaguiden - Christine Olsson

I veckans guideintervju får vi lära känna Scandoramaguiden Christine Olsson, vars barndomsdröm om att bli guide gick i uppfyllelse 2009. Vilken är hennes mest minnesvärda resa, vart reser hon helst själv och vilka är hennes bästa restips – det och mycket mer får du reda på om du läser vidare.

Namn: Christine Olsson

Ålder: 32

Hur länge har du jobbat som guide? Till och från sen 2009. 2013 började jag på Scandorama!

Vad är det roligaste med att vara Scandoramaguide? Att man hela tiden lär sig nya saker. Anledningen till att jag själv har rest runt i världen är för att jag är en hejdundrande nyfiken person. I det här jobbet har jag verkligen möjligheten att gräva ner mig på djupet i olika länder. Utdelningen kommer när jag slutligen får möjlighet att få mina resenärer lika intresserade som jag själv är. Jag tror min berättarglädje lyser igenom när jag får guida om något jag själv tycker är himla intressant.

Vilken är den största utmaningen? Det är ju såklart när man tar sig an ett nytt resmål och ska få allting att klaffa. Det är alltid någon gång man gör en resa för första och andra gången och det ligger mycket förberedelser i hur alla detaljer ska fungera rent praktiskt.

Varför blev du guide? Det var faktiskt en gammal barndomsdröm.

Vilken är din mest minnesvärda resa med Scandorama? Generellt är det varje gång jag får komma tillbaka till platser som ligger mig själv varmt om hjärtat. Men hrm… vilket enskilt exempel ska jag ta? Jag har ju så många otroligt fina minnen med både resenärer och lokalbefolkning. Kanske den gång vi sprang på en för mig sedan länge svalnad förälskelse i Lissabon. Charmerande och pratsam som han är och till mina resenärers stora glädje så underhöll han med massor gamla historier. Men jaja, det är ändå alltid kul att träffa gamla bekanta.

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna att ha i ditt yrke? Huvudet på skaft är bra att ha i dom flesta situationer.

Vart reser du helst själv i Europa? Till Dublin! Där är det alltid himla härlig stämning. Har jag inte varit där på tag så blir längtan tillbaka dit snart allt för stor. Många åker dit för den världsberömda musiken och mörka ölen, men irländarna själv är ett intressant folk som jag har stor respekt för och känner mycket gemenskap med.

Vilken europeisk maträtt kan du rekommendera? Portugal är kanske inte känt för sina ostar och det är bara då och då jag hittar dom här hemma i någon av Malmös mest välsorterade ostbutiker. Men Portugal har faktiskt en del sorter som är helt fantastiskt goda så det finns alltid med hem i resväskan.

Vad har du alltid med dig på resan? Ärligt talat så finns det inte direkt något jag absolut inte kan klara mig utan. Förutom kreditkort då kanske.

Vilket är ditt bästa tips för den som ska resa? Framför allt - var nyfiken! Och ta in allt det fantastiska du är med om här och nu, att fånga det på bild kommer längre ner på listan. En resa är en investering som inte tar slut bara för att du har kommit hem. Laga maten, dansa till rytmerna, läs böckerna och filmerna så tar du dig ännu närmare själen i det land du nu har en relation till.