Gå direkt till innehåll
Scenkonst Sörmland samlar hela verksamheten i nya och anpassade lokaler i Eskilstuna

Pressmeddelande -

Nu stärks kulturen och scenkonsten ytterligare i länet. I mitten av april samlar Scenkonst Sörmland hela sin verksamhet inom teater, musik, dans och film under ett och samma tak i en av Eskilstunas mest expansiva stadsdelar - Munktellstaden. Utöver moderna kontorsarbetsplatser erbjuder Scenkonst Sörmlands nya hus även en dansstudio, en konsertsal och en blackbox (teater).

När den nya lokalen tas i bruk den 14 april flyttar också den nuvarande verksamheten i Nyköping till de nya lokalerna i Eskilstuna. Det innebär att alla konstområden, så som musik, teater, dans och film, inom Scenkonst Sörmland sitter tillsammans. Det skapar starka förutsättningar för att bedriva en professionell kulturverksamhet som är helt anpassad för dagens och framtidens kulturbehov i länet, med extra fokus på barn och unga.

– Äntligen får våra anställda inom scenkonsten en anpassad och bra arbetsmiljö och fasta lokaler att utgå ifrån, repetera och framträda i, säger Åsa Kratz (S), ordförande Scenkonst Sörmland. För att även i framtiden kunna vara så mobila i länet som vi historiskt varit, behövs en tydlig fast punkt att utgå ifrån. Hela Sörmland är fortfarande vår scen och självklart ska länets alla invånare få tillgång till professionell scenkonst även i fortsättningen. Satsningen ger alla inblandade en ännu större möjlighet till utveckling av vår fantastiska verksamhet.

– Vi är så glada för denna satsning på scenkonsten i Sörmland! Äntligen blir vi samlade under ett tak i verksamhetsanpassade lokaler. Att utgå från en plats är identitetsskapande och oerhört värdefullt för att kunna utveckla vårt regionala uppdrag, säger Maria Weisby, Scenkonstchef på Scenkonst Sörmland.

Del av expansiva Munktellstaden i Eskilstuna

Scenkonst Sörmlands nya hus ligger i Munktellstaden, en av Eskilstunas mest expansiva stadsdelar i bevarade kultur-historiska miljöer. Den övergripande målsättningen för Munktellstaden är att den ska vara en levande stadsdel med huvudinriktning mot kultur, idrott och fritid samt upplevelsenäring och kunskapsföretag.

Här finns bland annat Eskilstuna Konstmuseum, Munktell Science Park, evenemangslokalen Lokomotivet samt Eskilstuna Folkhögskola. Dessutom planeras ett nytt badhus och en multiarena tillsammans med bostäder i området.

Adressen för Scenkonst Sörmlands nya hus är John Engellaus gata 3 i Eskilstuna.

För mer information eller för att komma i kontakt med Maria Weisby eller Åsa Kratz, kontakta:

Lisa Lach,
Marknad, Scenkonst Sörmland
E-post: Lisa.Lach@dll.se

Regioner

Scenkonst Sörmland producerar, förmedlar och arrangerar musik, teater, dans och film samt bedriver pedagogisk verksamhet. Scenkonst Sörmland vänder sig till barn, ungdomar och vuxna i hela Sörmland och fungerar både som länsmusik och länsteater.

Lisa Lach

Presskontakt Kommunikationsstrateg Kommunikation/marknadsföring 0767-244 733

Musik - Teater - Dans - Film

Scenkonst Sörmland producerar, förmedlar och arrangerar musik, teater, dans och film samt bedriver pedagogiskt verksamhet. Scenkonst Sörmland vänder sig till barn, ungdomar och vuxna i hela Sörmland.

Scenkonst Sörmland är en del av Region Sörmland.

Scenkonst Sörmland
John Engellaus Gata 3