Ababhemu Quartet turnerar i Norrland under April. Foto: Mikael Björk

Ababhemu Quartet: svensk och sydafrikansk jazz med amerikanska influenser

Under april turnerar jazzkvartetten Ababhemu Quartet i Norrland. De bjuder på en helkväll av jazz med influenser från Sydafrika och amerikanskt 1960-tal i spåren av McCoy Tyner och John Coltrane.

Ababhemu Quartet är gruppen där Skandinavien möter Sydafrika. Sydafrikanske, Blue Note-signade pianisten Nduduzo Makhathini och svenske saxofonisten Karl-Martin Almqvist hittade varandra 2014 och bildade Ababhemu Quartet med norske basisten Magne Thormodsæter och sydafrikanske trumslagaren Ayanda Sikade. Efter ett bejublat framträdande vid Ystad Sweden Jazz Festival 2022 gör kvartetten nu ett efterlängtat gästspel i länet.

- Det här är jazzmusik med mycket själ och hjärta som berör på djupet, säger Fredrik Norén, jazzproducent på Musik Västernorrland.

Musiken som Ababhemu Quartet spelar är till största delen skriven av Karl-Martin Almqvist och ges ut på den amerikanska förlaget Ropeadope. Musik Västernorrland har sedan 2003 varit involverade i ett utbyte med Sydafrika både på ungdomssidan och med professionella jazzgrupper med stöd av bland annat SIDA.

Turné
8 april – E-street, Jazzklubben Sundsvall
9 april – Kulturhuset, Bollnäs Jazzclub
10 april – Bryggeriet, Öbacka JazzoBlues i Härnösand
11 april – Studion, Umeå Folkets Hus, Umeå Jazzstudio.
12 april – Blueskällaren/Bruksgården, Perdido JazzoBlues Örnsköldsvik
13 april – DFC, Boston Jazzclub i Skellefteå