Antxón Gómez till Filmfest Sundsvall

Pedro Almodóvars produktionsdesigner Antxón Gómez är ett av de riktigt stora namnen som kommer till Filmfest Sundsvall. Dessutom besöks festivalen av andra välkända scenografer, produktionsdesigners, manusförfattare, regissörer och skådespelare.

Almodóvar och Gómez samarbete inleddes med 1997 års Köttets lustar, som visas under festivalen, och sträcker sig via hyllade och älskade filmer som Allt om min mamma och Tala med henne. Gómez vann 2009 spanska Oscarmotsvarigheten Goya för sitt arbete med Steven Soderberghs epos Che, och 2019 vann han European Film Awards för sitt arbete med Almodóvars Smärta och ära. Antxón Gómez kommer till Filmfest Sundsvalls och Scen & Films fokusdag: Produktionsdesign & Scenografi den 13 oktober. Det blir en masterclass modererad av produktionsdesignern Josefin Åsberg (Triangle of Sadness, Tillsammans 99).

- Se vilken Almodóvar-film som helst och tänk på hur den SER ut. Detaljerna, färgerna, rummen… Inom produktionsdesign och scenografi är Antxón Gómez en drömgäst, säger programansvarig Andreas Fock.

Andra scenografer och produktionsdesigners som gästar Filmfest Sundsvall:

• Elle Furudahl - årets hedersgäst som ursprungligen är från Härnösand. Har bland annat Dröm vidare, Knackningar och Dogborn på sitt CV.
  • Josefin Åsberg, produktionsdesigner (Tillsammans 99, Triangle of Sadness, Bränn alla mina brev)
  • Ulrika von Vegesack, produktionsdesigner (Ronja Rövardotter, Nattryttarna, Dag för dag)
  • Emelie Ekenborn, produktionsdesigner (Heartbeats, Knutby, The Imaginary State)

Under festivalen kommer även olika produktionsdesigners arbetsmaterial presenteras i en utställning i Bio Drakstadens foajé. Bland annat kommer åsnan från Triangle of Sadness.

Ett urval av fler gäster:

• Hurula, flerfaldige grammisvinnaren och årets musikhedersgäst gör en unik akustisk konsert och ställer dessutom ut sin konst i Quality och Bio Drakstadens foajéer.
  • Maustetytöt, ett av de mest populära banden i Finland just nu gör en gratiskonsert i q.bar under torsdagskvällen.
  • Alma Pöysti, finsk skådespelare som vi också sett i många svenska produktioner t ex En dag och en halv och Händelser vid vatten. Alma medverkar både i festivalens invigningsfilm Höstlöv som faller och festivalfinalfilm Four Little Adults.
  • Jussi Vatanen, finsk skådespelare (Höstlöv som faller, Okänd soldat)
  • Aino Suni, finsk regissör, under festivalen visas flera av hennes kortfilmer och musikvideos samt hennes långfilmsdebut Heartbeast.
  • Selma Vilhunen, finsk hyllad regissör, tidigare Oscarsnominerad för sin kortfilm I Have to Take Care of Everything? besöker festivalen med sin senaste långfilm Four Little Adults.
  • Rocío Mesa, spansk regissör som visar sin långfilmsdebut Tobacco Barns under festivalen. Filmen är med i Next Europé-tävlan.
  • Abbe Hassan, manusförfattare och regissör till bland annat Exodus, Guld och tv-serien Måste gitt. Är en av jurymedlemmarna.
  • Tina Mackic, regissör, manusförfattare och tv-producent – skapare av Sommarskuggan! Är en av jurymedlemmarna.
  • Jan Vierth, manusförfattare och filmkonsulent Svenska Filminstitutet (manus till bland annat Lill-Zlatan och morbror Raring, Apstjärnan, Lilla spöket Laban)
  • Camille Hertbert Benazet, Är med i urvalskommittén till huvudtävlan för kortfilm, Festival de Cannes.
  • Vidar Olsson, filmpedagog och vinnare av Lego Masters Sverige, delar ut tips och inspiration hur man animerar sin lego-film. I en workshop för barn där de får själv prova att animera med lego.

Festivalen besöks även av svenska regissörer, filmproducenter, samproducenter, distributörer, andra festivaler m fl. För att boka intervjuer med festivalens gäster kontakta karin.westin@filmvasternorrland.se

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland arrangerar varje år den internationella filmfestivalen Filmfest Sundsvall. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.