Ylva Hällen är konferencier och pysslar tillsammans med barnen i pauserna under Barnens Filmfest

Barnens Filmfest – en hel dag med film, föreställningar och aktiviteter

Lördagen den 2 oktober blir Filmfest Sundsvall alla barnens egen filmfest. Då öppnas dörrarna för barnfamiljer och erbjuder en fullspäckad dag med film, föreställningar och aktiviteter. 22 kortfilmer, toarullspyssel, besök av Wild Kids-vinnaren Kai Nordin från Sundsvall och Charlie Chaplin-konsert är några av programpunkterna. SVT:s Ylva Hällen från Minimello är konferencier.

Redan från starten av Filmfest Sundsvall har barnfilm och programpunkter för barn varit en viktig del av programmet. I år visas 22 internationella kortfilmer från bland annat Spanien, Kina, Sydafrika, USA, Sverige, Taiwan och Frankrike. Filmerna är uppdelade i de tre visningsprogrammen Upptåg, Äventyr och Kompisar och tävlar om det nyinstiftade priset Pija Lindenbaum Award.

- Den rörliga bilden är så viktig idag! Och vi bistår så gärna med lite orientering i det internationella filmberättandet för barn. Sen vi startade med våra gratis förskolevisningar för tre år sedan så vi har haft äran att stå för hundratals barns första biografbesök, säger Andreas Fock, programansvarig för Filmfest Sundsvall.

Under dagen är Ylva Hällen från SVT konferencier och i pauserna mellan filmvisningar och föreställningar finns möjlighet till toarullspyssel i sann Minimelloanda och med Ylva som inspiratör. Det blir stumfilmskonsert när Edward von Past spelar livepiano till Charlie Chaplin-filmerna Äventyraren och Lugna gatan – som visas på 16mm-film! Och Kai Nordin från Sundsvall kommer och berättar om sitt äventyr i tv-programmet Wild Kids. En annan spännande programpunkt att ta del av är hur animerad film blir till.

-Ta med barnbarn och barn och kom! 16mm-projicerad Chaplin Chaplin-film med livepiano händer ju inte varje dag. Lägg sedan till det senaste inom svenskt och internationellt filmberättande för barn, så blir det en underbar variation och bredd, säger Andreas Fock.

Årets upplaga av Filmfest Sundsvall är den fjärde i ordningen och arrangeras av Film Västernorrland.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Presskontakt Marknadsförare Film Västernorrland 060-6585456

Scenkonst Västernorrland innefattar Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Vår vision
      Vi vill beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.