Barnens filmfest – en hel helg med filmvisningar, workshops och pyssel

Under lördag och söndag 14-15 oktober blir Filmfest Sundsvall alla barns egen filmfest. Det blir två dagar fullproppade med filmvisningar, workshops och pyssel när Bio Drakstaden fylls av barn.

Under både lördag och söndag erbjuds flera kortfilmspass med barnfilm från hela världen. Under lördagen besöks festivalen av självaste Vidar Olsson, vinnare av Lego Masters Sverige, som delar med sig av tips och inspiration för hur man skapar legofilm. På söndagen är förra årets succé Nallebio tillbaka. Gosedjuren välkomnas till biografen, får egna biljetter och film anpassad för lurviga älsklingar visas. För de äldre barnen visas två långfilmer under helgen; Ronja Rövardotter och Coraline och spegelns hemlighet.

Hela helgen finns möjlighet att pyssla, rita och måla i foajén för den som vill. Alla biljetter till helgens barnfilmer kostar tio kronor styck.

- Barn ska få komma till biografen, den är deras. De har både en rättighet och en möjlighet att se film på bio, säger Cecilia Träff, filmpedagog, Film Västernorrland.

Under hela veckan erbjuds grupper från förskolor och skolor i hela kommunen att ta del av ålderanpassade filmvisningar på Bio Drakstaden. Tack vare festivalens finska tema har man fått medel från Svenska filminstitutet, och kan erbjuda finsk film för barn och unga från förskoleklass till och med gymnasiet. Filmerna erbjuds även i resten av länet, i samarbete med respektive kommun och lokala biografer.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland arrangerar varje år den internationella filmfestivalen Filmfest Sundsvall.

Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Presskontakt Marknadsförare Filmfest Sundsvall 060-6585456