Disa Östrand spelar den shoppingberoende mamman Linda i Jesper Klevenås långfilmsdebut Shop.

Biopremiär för Film Västernorrlands samproducerade film Shop

Lagom till Black Friday får filmen Shop av Jesper Klevenås biopremiär. Filmen handlar om den shoppingberoende Linda och har samproducerats av Film Västernorrland.
- Det är ändå förhållandevis få svenska filmer som når bioduken, så vi är så klart extra glada för det, säger Anders Justin, Film Västernorrland.

Shop är filmaren och regissören Jesper Klevenås långfilmsdebut. Han har tidigare arbetat som filmfotograf, bland annat på Roy Anderssons Sånger från andra våningen, som Klevenås belönades med en Guldbagge för bästa foto tillsammans med István Borbás 2001. Filminspelningarna av Shop påbörjades redan 2016 och 2018 filmades några scener i Sundsvall.

- Shop var en del i en satsning mot att locka långfilmsproduktion till länet, med en liten del toppfinansiering – det ledde till att några scener spelades in i Sundsvall bland annat i Stenstan och på Hedbergska skolan, säger Anders Justin, filmkonsulent på Film Västernorrland.

Shop handlar om den unga och svårt shoppingberoende mamman Linda. När hon konfronteras av sin nya man Abbe rämnar tillvaron och Linda ger sig av tillsammans med sin dotter. Skuldsatt, ensam och arbetslös blir det svårt att upprätthålla det liv som hon så gärna vill leva. I huvudrollen ser vi Disa Östrand och Abbe spelas av Alexander Salzberger och i övriga roller syns bland andra Samuel Fröler och Vanessa Knave.

- Jespers filmer präglas av en stark samhällsnärvaro och det allmänmänskliga. I Shop fokuserar han på klassiska frågor om klass och tillhörighet, önskan hos oss alla att få vara del i samhället. Det är en film som visar hur dagens ytliga köphysteri kan driva en människa till mycket dåliga beslut vilket får förödande konsekvenser.

Shop premiärvisas på Bio Aspen i Aspudden där Jesper Klevenås också kommer att närvara. I Sundsvall kommer filmen att visas på Bio Drakstaden.

- Vi jobbar på att få Jesper att komma hit och närvara vid visningen den 3 december, säger Anders Justin.

Jesper Klevenås debuterade som manusförfattare och regissör 2000 med novellfilmen Anja som prisades med ett stipendium på Stockholms Filmfestival. Klevenås senaste kortfilm Ett tyst barn premiärvisades i Director´s Fortnight i Cannes 2010.

Kontakt: Anders Justin, filmkonsulent Film Västernorrland 070-350 47 37