Onsdag 27 mars får filmen "Som vi har älskat" biopremiär.

Biopremiär för Västernorrlands filmfonds samproduktion ”Som vi har älskat” – en dokumentär om Sara Parkman

”Som vi har älskat” handlar om den uppmärksammade folkmusikartisten Sara Parkman. Filmen är en samproduktion med Västernorrlands filmfond och onsdag 27 mars får den biopremiär över hela landet. I Västernorrland kommer den bland annat att visas i Kramfors, Sundsvall och Söråker.

Härnösandsartisten Sara Parkman har genom sitt säregna uttryck revolutionerat svensk folkmusik och prisats många gånger om för sin musik. För Film Västernorrland var det självklart att gå in som samproducent i en dokumentär om henne och hennes musik.

- Det är verkligen roligt att kunna bidra till att en film om en av länets mest fantastiska musiker får se dagens ljus, säger Anders Justin, filmkonsulent på Film Västernorrland.

I "Som vi har älskat" följer regissören Gustav Ågerstrand vännen Sara Parkman på nära håll under fem års tid. Dokumentären tar oss bland annat med till föräldrahemmet i Nordingrå och in i den kreativa processen när ett nytt album börjar ta form.

- För mig är det en film om skapande, men också en film om kärlek i alla dess former – inte minst i vänskapen, säger Gustav Ågerstrand.

"Som vi har älskat" har biopremiär onsdag den 27 mars och visas på Kramfors Biograf City och Bio Drakstaden Sundsvall. Från 3 april visas den också på Söråkers Folkets Hus. Biljetter kan köpas via respektive biografs hemsida.

Filmen är en samproduktion med Story AB, Film Västernorrland, Sveriges Television och Åge Film och är Västernorrlands filmfonds tredje samproduktion.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.