Dansarna Johanna Forsehag och Matthew Rawcliffe. Foto: Olle Melkerhed

Dansföreställningen Living Room tänjer på tidsuppfattningen och låter publiken delta

Den 16 oktober har Norrdans verk Living Room premiär på Fyren i Härnösand. Föreställningen består av två delar varav den ena framförs av dansarna och den andra är en interaktiv upplevelse.

Tänk dig om du kunde uppleva dåtid, nutid och framtid samtidigt. Att du kunde kliva in i ett rum som kortsluter din logik och där du kan hänge dig åt den elastiska tiden. I danskonstnären Shumpei Nemotos nya verk för Norrdans, Living Room, är detta möjligt.

Med hjälp av kameror, projektioner och redigerade förskjutningar kommer två dansare att manipulera publikens tidsuppfattning. Detta i ett levande rum där både dansare och åskådare får uppleva tidens töjbara virrvarr.

Living Room består av en föreställningsdel som framförs av dansarna och därefter får publiken själva kliva in i detta levande rum och upptäcka sin kropp i tiden.

- Publiken bjuds in till att leka och delta men vill någon bara observera är man välkommen att göra det, säger Shumpei Nemoto.

Den japanska danskonstnären Shumpei Nemoto är minimalist som arbetar med finstilta grepp. Hans verk är sinnliga, intelligenta och i detta fall, interaktivt. Shumpei har i sin research provat konceptet tidigare och det har visat sig passa för gammal som ung. Alla blir hänförda i detta levande vardagsrum.

Dansarna Johanna Forsehag och Matthew Rawcliffe är båda praktikanter på Norrdans under säsongen 20/21. Johanna har en bachelor i dans och koreografi vid Den danske Scenkunst Skole i Köpenhamn 2020. Matthew har tidigare studerat vid Rambert School of Ballet and Contemporary dance i London och är en del av Merseyside dance initiative.

Living Room har två föreställningstillfällen på Fyren i Härnösand för att sedan ge sig ut på miniturné, med ena stoppet i Sundsvall och den andra i Ånge. Living Room ges dessutom som en skolföreställning.

Fredag 16 oktober kl 19:00 Fyren, Härnösand
Tisdag 27 oktober kl 19:00, Fyren, Härnösand
Torsdag 29 oktober kl 19:00, Medborgarhuset, Ånge
Torsdag 19 november kl 19:00, Sveateatern, Sundsvall

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22

Presskontakt Marknadsförare Filmfest Sundsvall 060-6585456
Anna Öun