Kristina Lindgren spelar huvudrollen i musikalen Next to Normal på Teater Västernorrland i höst. Foto: Kristofer Lönnå

Dramatenregissören gör musikal på Teater Västernorrland

Efter succén med föreställningen Arv på Dramaten kommer Carl Johan Karlson till Sundsvall och regisserar musikalen Next to Normal på Teater Västernorrland.
-
Jag ser mycket fram emot att komma och regissera på Teater Västernorrland. Med mig får jag ett starkt konstnärligt team och en ensemble som känns toppen. Next to normal är något så unikt som en blandning av ljuvlig musikal och starkt drama och min ambition är att i mötet däremellan beröra publiken på djupet.

Prisade Broadwaymusikalen Next to Normal är ett skruvat familjedrama med en djup emotionell bottenklang. Den sex man starka ensemblen och en sexmannaorkester bjuder in till ett medryckande, musikaliskt universum. Här serveras inga enkla sanningar, men en möjlighet att följa en människas kamp mot psykisk ohälsa som tar oss genom såväl skratt som gråt. Huvudrollen Diana spelas av Kristina Lindgren som bland annat gjort rollen som Maureen i musikalen Rent och Maria-Elena Santiago i Buddy Holly, båda på Göta Lejon i Stockholm, samt kvinnliga huvudrollen Stephanie Mangano i Saturday night fever på Chinateatern 2021.

- Diana som är navet i berättelsen är en utmanande roll som kräver en modig skådespelare och därför är jag glad att ha Kristina Lindgren i huvudrollen. Den psykiska ohälsan är en av vår tids stora frågor, den plågar individen, splittrar familjen och sprider sig i samhället, därför känns det mycket angeläget att brottas med de frågorna på en scen, säger Carl Johan Karlson, regissör.

Utöver musikal står skräckpjäs för tweenies, klassikern Julfrossa, familjeföreställning och rockshow i ett och flera gästspel på programmet hos Teater Västernorrland kommande säsong. Dessutom blir det urpremiär när Karin Smirnoffs prisbelönta trilogi om Jana Kippo blir föreställning.

- Vi hoppas teatersäsongen 23/24 ska erbjuda en bredd av upplevelser som skänker ljus, hopp, perspektiv och kontraster. Vi vill att teatern ska upplevas som en fristad mot polarisering och antidemokratiska strömningar. Teatern kan bli en humanismens högborg och inspirera oss att våga se fler perspektiv och möta alla de kontraster livet och världen består av, säger Kristoffer Berglund, teaterchef.

Teater Västernorrlands program säsongen 23/24
Hösten 2023
Maran - premiär 14 oktober
Next to normal - premiär 28 oktober
Jernbanan, gästspel - 16-18 november
Julfrossa - 23-29 november

Våren 2024
Romeo och Julia, gästspel - 26-27 januari
Loranga, Masarin och Dartanjang, premiär 2 mars
Jag for ner till bror - premiär 14 mars
Herrarna satte oss hit, gästspel - 2 april
LasseMajas detektivbyrå: Cirkusmysteriet - premiär 29 juni

Teater Västernorrland är länets egen teater och har i uppdrag att producera en varierad repertoar av hög konstnärlig kvalitet för barn, unga och vuxna. Teatern har en fast skådespelarensemble och ett helt hus fyllt med ateljéer och verkstäder. Teatern bedriver en omfattande skolverksamhet, ger stöd till amatörteaterföreningar och erbjuder aktiviteter på fritiden.

Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.