Norrdans föreställning Midnight Oil har premiär på Härnösands Teater 29 februari. Foto: Lia Jacobi

Dynamisk dans och koreografi i Norrdans "Midnight Oil"

Det blir folkligt, kraftfullt, tankeväckande - och ständigt sökande i Norrdans produktion Midnight Oil. Musiken till det intensivt virtuosa verket är skapad av den världskända producenten Twin Shadow. Premiär på Härnösands Teater 29 februari.

I Liz Kinoshitas verk går det inte att undvika den meddragande pulsen och rytmen som både intar och omger rummet. Genom dynamisk dans och koreografi, nystas det i historiens trådar om exploatering av både mänskligt liv och vår planet. Midnight Oil är nära och uppriktigt, där allt ställs på sin spets. I detta intensivt virtuosa verk samlas publiken runt scenens alla fyra sidor. I mitten uppstår dans och koreografi, som gör hela rummet levande.

- Det känns både festligt och lite farligt att möta publiken så nära som vi gör i Midnight Oil. Vi utlovar en genom-kinetisk upplevelse som kommer kännas i kroppen, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare, Norrdans.

Koreografen Liz Kinoshita är känd för sina innovativa, fantasifulla och ofta sjungande dansföreställningar. Hon är född i Toronto, Kanada men har bott och arbetat i Europa sedan 2002. Kinoshitas konstnärliga stil kännetecknas av förmågan att blanda olika typer av uttryck och tekniker för att skapa något helt nytt. Kinoshitas unika stil av dans, kombinerad med hennes kärlek till musik, har gjort henne till en favorit bland publik över hela världen.

Musiken i Midnight Oil är skapad av den världskända producenten George Lewis Jr, bättre känd som Twin Shadow. Med över 100 miljoner streams på Spotify är den musikaliska sensationen känd för att blanda inslag av new wave, synthpop och indie rock i sina musikaliska skapelser. Han har släppt ett stort antal album och samarbetat med välkända band som HAIM. Twin Shadows suggestiva ljudlandskap och känslosamma sång har hyllats för sin förmåga att föra lyssnarna till nostalgiska men ändå samtida musikaliska världar.

Midnight Oil har premiär på Härnösands Teater torsdag 29 februari och turnerar därefter i Norrland, Stockholm och Dalarna.

Turné Midnight Oil
Härnösands Teater - 29 februari 19:00 och 2 mars 18:00