Premiär för Teater Västernorrlands föreställning Loranga, Masarin och Dartanjang 2:a mars. Illustration: Alexander Jansson

Fantasi, lek och återförtrollning blir fartfylld familjeföreställning - premiär för Loranga, Masarin och Dartanjang på Teater Västernorrland

Tjuvar, ugglor, tigrar och en förrymd giraff. Ja, det är sällan en lugn stund i den lilla metropolen på gården där Loranga, Masarin och Dartanjang bor. En familjeföreställning präglad av kärlek och anarki, tillåter oss att fundera över vad som egentligen är viktigt i livet.

Lördag den 2: a mars blir det premiär på Teater Västernorrland, baserad på Barbro Lindgrens älskade barnboksklassiker Loranga, Masarin och Dartanjang. Sagan präglas av lekfullhet i en eventuellt något dysfunktionell familj. För kan man verkligen leva sitt liv hur som helst? Ja, det tycker i alla fall Loranga, trots att Arga gubben hotar om polissak och morfar i fågelholken hintar om att det kanske vore bra med ett jobb ändå. Sex skådespelare och två musiker tar plats på den färgstarka och rekvisitafyllda scenen.

- Hela produktionen med scenografi, kostym och berättelse är som en hyllning till det kreativa tänkandet. Min förhoppning är att det kan sätta i gång fantasin hos publiken. Lekfullheten är ett löpande tema både för oss som arbetar i teaterprocessen och i produktionen som helhet, säger regissören Lars Bringås.

Den första utgåvan av sagan om Loranga, Masarin och Dartanjang kom redan 1969 och därefter har berättelsen gjorts i en rad olika tolkningar. I den här uppsättningen vill man ta vara på Barbro Lindgrens originalberättelse men fokusera på vissa viktiga segment i handlingen.

- Jag fascineras av det som berättelsen rör angående vad som är rätt och fel, fint och fult. Återförtrollning är något som vi leker mycket med. Det innebär att man använder något på ett sätt så det får ny betydelse. På det sättet kan gränserna suddas ut mellan begreppen fint och fult eller värdelöst och värdefullt, kanske får det publiken att fantisera på ett lekfullt sätt, säger regissören Lars Bringås

Musiken har även den en viktig del i föreställningen. Repertoaren består av moderna pop- och rocklåtar som fått svenska texter. Mathias Venge står för musikens komposition och arrangemang. Han har tidigare varit musikaliskt ansvarig för föreställningar som Pippi på Cirkus och Pernilla Wahlgren – Happy Ending i Stockholm.

Föreställningen rekommenderas från 6 år och är 2 timmar inklusive paus. Föreställningen spelas från premiären den 2: a mars fram till 11:e maj, både i Sundsvall och på turné i Västernorrland.

Produktion
    Av: Barbro Lindgren