Lördag 20 april arrangeras Barnens Filmfest på Palladium i Örnsköldsvik. Fri entré hela dagen. Foto: Cecilia Träff

Filmfest för barnfamiljer i Örnsköldsvik

Tillsammans med Örnsköldsviks kommun arrangerar Film Västernorrland Barnens Filmfest på Palladium i Örnsköldsvik. En dag med oförglömliga filmupplevelser för hela familjen utlovas – helt kostnadsfritt.

Lördag 20 april intar Barnens Filmfest Biostaden Palladium i Örnsköldsvik. Det blir en dag med massor av film, nallebio, livedubbning och andra mysiga och roliga filmupplevelser för hela familjen. Under tre visningspass presenteras kortfilmer från hela världen, rekommenderade från 3 år och uppåt. Fri entré gäller under hela dagen.

- Vi vill göra kvalitativ film tillgänglig för alla. De flesta filmerna är helt dialogfria, vilket gör att de passar alla oavsett språk. Jag skulle bli så glad om det här blir någons första biobesök, säger Cecilia Träff, filmpedagog på Film Västernorrland.

De filmer som inte är dialogfria livedubbas till svenska. Redan på fredag får förskolegrupper i kommunen komma till Palladium för att se film tillsammans.

- Att dela filmupplevelsen med andra är lika viktigt som att hitta till sin lokala biograf och känna sig välkommen dit, säger Cecilia Träff.

Barnens Filmfest arrangeras av Film Västernorrland i samarbete med Örnsköldsviks kommun.

10:00-10:45 BÄTTRE TILLSAMMANS
      Ensam är stark, eller? Sju påminnelser om att vi mår bättre och klarar mer om vi hjälps åt. Vi kan trotsa faror, rädda varandra och ha kul tillsammans! Kortfilmer utan dialog från Tyskland, Schweiz, Belgien, Kanada, Peru, Norge och Sydkorea.

11:00-11:45 PRAT OCH SÅNG (livedubbas)
      Det är inte lätt att veta vad man vill eller att göra sig förstådd ibland, särskild inte när vad som är viktigt ifrågasätts. Bland dessa sju filmer träffar vi både penslar, djur och batterier. Kortfilmer från Nederländerna, Koratien, Tyskland, Lettland, Schweiz och Sydkorea. Filmerna livedubbas till svenska.

12:30-13:15 FÄRG OCH FANTASI
      Röda frukter, gröna löv, en orange boll och ett regnbågsfall. Åtta färgsprakande äventyr som tar oss med över hela paletten. Vilka är dina favoritfärger? Kortfilmer utan dialog från Slovenien, Tyskland, Finland, Frankrike, Australien och Spanien.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland driver Västernorrlands filmfond för inspelning av tv-serier och långfilm som finansieras av länets sju kommuner tillsammans med Region Västernorrland.

Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Anna Quayle

Presskontakt Kommunikatör