Glaspest är en uppväxthistoria som lånar element från thrillergenren. Filmen kretsar kring en drogrelaterad olycka. Foto: Emil Klang

Filmfonden i länet blir permanent – Långfilm om droger bland unga den första samproduktionen

Region Västernorrland har beslutat om permanent finansiering av en filmfond i Västernorrland. Långfilmen ”Glaspest” av Stöde-talangen Elina Sahlin är ett av de första projekten som ser dagens ljus tack vare filmfonden – och ett tungt stöd av SFI, SVT samt Film Västernorrland som samproducerar filmen.

I dagarna blev det klart att Elina Sahlin, född och uppvuxen i Stöde får 6 miljoner kronor från Svenska Filminstitutet och SVT genom satsningen Moving Sweden för att göra debutlångfilmen ”Glaspest”. Moving Sweden är ett stöd för att stimulera förnyelsen av svensk film samt stärka återväxten av upphovspersoner. Filmen är ett drama om en 13-årig tjej som växer upp på en hästgård medan nätdrogerna sipprar in i byn. Inspelningen startar i mitten av september med bas i Torpshammar/Viskan.

- Regional finansiering innebär att jag kan skapa en berättelse som inte bara har sina rötter i regionen, utan nu också kan filmas här på plats. Det är en ynnest att få filma under de här fria villkoren, säger Elina Sahlin.

Det var strax innan jul som det blev klart att Region Västernorrland beviljade pengar till en ettårig regional filmfondssatsning. I maj kom sedan beskedet om en permanent finansiering av filmfonden. I beslutet från regionen avsätts årligen 2,5 miljoner men möjlighet till uppväxling finns. Om en eller flera kommuner skjuter till egna medel växlar regionen upp kommunernas belopp.

- Det är fantastiskt roligt att Region Västernorrland ger oss ett så pass tidigt besked om att stödet permanentas. Det betyder mycket för att kunna skapa hållbara strukturer vilket krävs när det gäller filmproduktion eftersom det tar lång tid från idé till färdig film eller serie, säger Marie Nilsson, filmchef Film Västernorrland.

Samtidigt har Film Västernorrland också beviljats EU-medel till projektet Filmregion Västernorrland (totalt 4,1 mkr ur Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och från Region Västernorrland). Projektet ska utveckla rutiner och service för att kunna ta emot både större och fler filmproduktioner i länet, säkra kompetensförsörjningen och bygga upp ett ekosystem för filmproduktion.

Film Västernorrland har också sökt och fått medel från Svenska Filminstitutet satsning Talent to Watch, ett stöd med syfte att lindra effekterna av pandemin. Ett tillskott med 500 000 kr till utveckling för manusförfattare, regissörer eller producenter som kallas Talang Norra Nedre har möjliggjorts, samt 200 000 kr till produktion av kortfilm.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.