Den 11 – 15 oktober är det dags för sjätte upplagan av Filmfest Sundsvall på Bio Drakstaden. Foto: Kristofer Lönnå

Finskt tema på Filmfest Sundsvall – välkommen till programpresentation

När sjätte upplagan av Filmfest Sundsvall äger rum på Bio Drakstaden 11-15 oktober är det finskt tema som gäller. Det blir massor av finska titlar och ett av de mest populära banden i Finland just nu – Maustetytöt spelar under festivalen.
- Finsk film är mer vital än på länge. Vi hade lätt kunnat visa ytterligare 30 finska filmer, säger Andreas Fock, programansvarig Filmfest Sundsvall.

Den 11 – 15 oktober är det dags för sjätte upplagan av Filmfest Sundsvall på Bio Drakstaden. Under fem dagar erbjuds ett fullspäckat program med över 100 filmer från hela världen, exklusiva premiärer, intressanta filmsamtal tillsammans med filmskapare och musikevenemang. Under hela festivalen finns ett stort finskt fokus som genomsyrar programmet.

- Det finns en imponerande bredd inom finsk film idag och en generation regissörer som flyttat fram positionerna och adderat perspektiv, spelplatser och berättelser – och som rör sig fritt mellan format och stil beroende på filmens ärende, säger Andreas Fock, programansvarig Filmfest Sundsvall.

Under Stenstansdagarna lördag 23 september tjuvstartar Filmfest Sundsvall på Stora Torget i Sundsvall. Under dagen visas handplockade barnfilmsfavoriter från tidigare festivaler – 18 animerade kortfilmer från hela världen för barn från 3 år. Filmerna är utan dialog och visas kl 11:00 och 13:00. På kvällen bjuds två filmer för vuxenpublik. Förra årets stora publikfavorit, den finska dokumentären Karaoke Paradise, startar 17:00. När mörkret fallit visas Aki Kaurismäkis Oscarsnominerade klassiker Mannen utan minne (2002), filmstart 19:00. Allt helt gratis.

Programpresentation
Onsdag 20 september bjuder Filmfest Sundsvall in både media och allmänhet till en presentation av programmet i Film Västernorrlands lokaler på Norra Järnvägsgatan 10, 18:00.

Anmälan: kicki.wahlbeck@scenkonstvasternorrland.se

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Varje är arrangerar Film Västernorrland den internationella filmfestivalen Filmfest Sundsvall. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Kicki Wahlbeck

Presskontakt Kommunikationsstrateg Scenkonst Västernorrland 060-658 54 11