I Norrdans communityprojekt skapar icke-dansare och en professionell koreograf en dansföreställning tillsammans. Premiär 27 april. Foto: Viola Depcik

Icke-dansare och proffskoreograf möts i Norrdans community projekt

Att alla kan uttrycka sig genom dans är något som Norrdans vill ta fasta på. I Härnösand pågår just nu ett projekt där icke-dansare jobbar med koreografen Jonathan Starr för att tillsammans skapa föreställningen Rota Runt – på lämpligt sätt som får premiär 27 april.

Elva personer mellan 14 - 78 år från Härnösand deltar i Norrdans community projekt KUDE – Kommunal Utåtriktad Dans Ensemble, som efter 15 veckor mynnar ut i föreställningen Rota runt – på lämpligt sätt. Jonathan Starr som tillhört Norrdans fasta ensemble i flera år, är en engelsk multidisciplinär konstnär som främst arbetar med rörelser och ljud. Nu står han som koreograf och ledare för arbetet där huvuduppgiften är att inspirera deltagarna.

- Det känns jätteroligt! Jonathan är väldigt duktig på att skapa en trygg plats där vi som grupp vågar improvisera, testa olika tillvägagångssätt och prova på, säger deltagaren Eva Henning.

I communityprojekt arbetar konstnärer tillsammans med invånarna för att lyfta fram och spegla deras historia.

- Det har varit en fröjd att följa Jonathans konstnärskap under många säsonger. Att nu få uppleva detta med en grupp Härnösandsbor känns både viktigt och fint, säger Martin Forsberg, danschef.

Norrdans har sedan tidigare arbetat med communityprojekt. Det första projektet 2020 gavs namnet Öm.tålig med koreografi av Maria Ulriksson, därefter 2022 skapade en grupp kvinnor tillsammans med danskonstnären Polena Kolia Petersen projektet female (with) space.

Föreställningen Rota runt – på lämpligt sätt har världspremiär den 27:e april 17:00 på Härnösands bibliotek och kommer enbart att spelas vid ett tillfälle.

Norrdans är ett internationellt danskompani med uppdrag att sprida innovativ samtida dans och koreografi av högsta kvalitet i Norrland, nationellt och internationellt. Kompaniet driver även ett brett utbud av pedagogiska aktiviteter som introducerar barn, ungdomar och vuxna till dans och rörelse.

Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.