Francesca Tandoi gästar Sundsvalls Jazzklubb med sin trio måndag 13 februari.

Italienska världsstjärnor besöker Sundsvalls jazzklubb

Måndag 13 februari gästar den italienska jazzartisten Franscesca Tandoi Sundsvalls Jazzklubb med sin trio och saxofonisten Max Ionata. Därefter går turnén vidare med stopp i Östersund, Härnösand, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Det blir ett unikt internationellt inslag på Sundsvalls jazzklubb när den italienska pianisten Franscesca Tandoi , född och uppvuxen i Rom, gästspelar med sin trio. I pianisten Oscar Petersons anda kombinerar Francesca Tandoi svängigt och melodiskt pianospel med personlig och originell jazzsång. Gästartist på konserten är Max Ionata, en av Italiens mest framstående saxofonister.

- Det är roligt att kunna bidra med ett internationellt inslag till länets jazzarrangörer. Det här är artister av absoluta världsklass som besöker oss, säger Fredrik Norén, jazzproducent Musik Västernorrland.

Tandois trio består av den namnkunniga trumslagaren Frits Landesbergen, som spelat med bland andra Toots Thielemans och Georgie Fame, och Stefano Senni, renommerad basist med samarbeten med bland andra Art Farmer, Lee Konitz och Randy Brecker.

Turné
Måndag 13 februari, Jazzklubben Sundsvall, E-street 19:30