Jazzhösten är här – med crossover och unika samarbeten

Jazzhösten är här – med crossover och unika samarbeten

Ale Möller, en önskerepris och flamencoinspirerad jazz med toppmusiker från Spanien. Det står på agendan när Musik Västernorrland kickar igång jazzhösten 2021.
- Vi har spännande akter med crossovertema som kommer sätta extra guldkant på hösten, säger Fredrik Norén, Musik Västernorrland.

Först ut den 20 september är etablerade folkmusikern och multiinstrumentalisten Ale Möller som gästar tillsammans med Norrbotten Big Band. Med sig har han slagverkaren Rafael Sida, ursprungligen från Mexico och pianisten Mats Öberg. Fredrik Norén, jazzproducent på Musik Västernorrlad tror på en bra mix av folkmusik, jazz och latinska rytmer.

I början av oktober, lagom till att restriktionerna om publiktaket släppts, väntar Elaria Orchestra. Bandet har i en mansdominerad storbandsvärld gjort sig kända för att vara Sveriges första professionella storband som är helt jämställda. Det blir originalmusik komponerad av Helge Sunde från Norge samt Erika Hammarberg som också dirigerar bandet. Senare i oktober presenteras ännu en riktigt spännande mix - Nordiska Blåsarkvintetten i unikt samarbete med spanska Perico Sambeat Quintet.

- Det blir bland annat nyskriven musik av saxofonisten Perico Sambeat som har med sig musiker av absolut toppklass. Det blir jazz med inslag av flamenco och tillsammans med den klassiska klangfärgen från Nordiska Blåsarkvintetten kan jag lova att det blir en musikalisk höjdare, säger Fredrik Norén.

Konserten var planerad till i våras men blev uppskjuten på grund av pandemin.

- Jag är oerhört glad att vi alldeles snart kan öppna portarna för en stor publik igen. Höstens jazzprogram är rikt och varierat, väldigt aptitretande. Det lever verkligen upp till Musik Västernorrlands devis: Vi tar världen till Västernorrland, säger Elisabet Ljungar, musikchef.

Finalen i december står trumpetaren Peter Asplund för. Tillsammans med High Coast Jazz Orcherstra, jazzsångerskorna Isabella Lundgren, Vivian Buczek och Anna Jalkéus kommer Asplund sätta julstämning i både Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik och Skellefteå.

- Förutom att vara en av våra främsta jazztrumpetare är Peter Asplund en entertainer och duktig jazzsångare och fyller ett musikaliskt tomrum efter till exempel Svante Thuresson. Konserten gjordes för tre år sedan och blev en publiksuccé så det här är en riktig önskerepris, säger Fredrik Norén.

Jazzhösten 2021
          Norrbotten Big Band möter Ale Möller