Bildtext: Dansaren Chang Leo Liu och konstnären John Beijer.

Klimatkatastrof belyses av Norrdans och gatukonstnären John Beijer ”Situationen är akut"

Inför den kommande föreställningen Our House is on Fire sammanstrålar Norrdans och konstnären John Beijer för att rikta tankarna till klimatet. På fredag 4 september blir det live-målning och poesi utanför Fyren i Härnösand.

Den 3 oktober är världspremiären av dansföreställningen Our House is on Fire av den tysk-holländska koreografen Nicole Beutler. Föreställningen baseras på tal av klimataktivisten Greta Thunberg och kommer att turnera i Norrland, med start i Härnösand. Det är alltså inför den kommande föreställningen som Beijer och Norrdans gör gemensam sak och bjuder in till live-framträdande på gräsytan vid Härnösands teater, fredag 4 september kl 17-18.

– Med Our House is on Fire ställer sig Norrdans mitt i samtiden. Det är nu vi måste agera och konst är ett ypperligt uttryckssätt för att sätta fingret på pulsen utan pekpinnar säger Norrdans konstnärlige ledare Martin Forsberg.

Duken som John Beijer kommer att måla är en 4x4 m stor vepa som återanvänds från en av Norrdans tidigare föreställningar.

Förbipasserande kommer utomhus och på ett säkert vis kunna ta del av den skapande konsten. Den stockholmbaserade gatukonstnären John Beijer har tidigare bland annat skapat konst åt museet MACAM i Libanon, då med temat mänskliga rättigheter och därtill gjort artistporträtt för Billboard Music Awards 2017.

Kontakt:

Martin Forsberg, konstnärlig ledare och danschef, tel 073-270 2659

John Beijer, konstnär, tel 076-118 28 43

Anna Berntzén, marknadsförare, tel 073-271 26 26

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Martin Forsberg

Danschef 073-270 26 59