Låna din konsertbiljett på biblioteket – unikt projekt ger fler invånare tillgång till kultur

Nu går det att låna biljetter till Nordiska Kammarorkesterns konserter på biblioteket i Sundsvall. Helt gratis, det enda som krävs är ett lånekort. Projektet är ett samarbete mellan Musik Västernorrland och Sundsvalls stadsbibliotek.

Från och med 12:00 tisdag 5 september kan alla med ett lånekort låna biljetter till Nordiska Kammarorkesterns konserter i Tonhallen på Sundsvalls stadsbibliotek. Utlåningen hanteras i disken på biblioteket i Kulturmagasinet där varje person kan låna två biljetter kostnadsfritt. Totalt finns tio biljetter till varje konsert och det är först till kvarn som gäller.

- Då livet trasslar sig och ens resurser och ork sinar är behovet av konst och kultur som störst. Den här satsningen möter det behovet. Biblioteket är dessutom redan samhällets kulturella allmänning, så samarbetet känns helt naturligt, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef Musik Västernorrland.

Även Sundsvalls stadsbibliotek är glada över samarbetet och ser fram emot responsen från allmänheten.

- Biblioteket samarbetar redan med GIF Sundsvall där vi lånar ut matchbiljetter, det känns väldigt roligt att nu kunna låna ut konsertbiljetter till Nordiska Kammarorkestern på samma sätt. Biblioteken verkar för kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning och musik är naturligtvis en del i det, säger Helene Swenne, chef på Sundsvalls stadsbibliotek.

Musik Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland, där fler konstformer ingår. Från bolagets sida finns redan nu planer på att utveckla konceptet om det slår väl ut.

- Vi vill förmedla kultur till alla och därför känns detta samarbete väldigt roligt. Om det funkar bra kan vi koppla på biljetter till Norrdans, Teater Västernorrland och Filmfest Sundsvall redan efter jul, säger Staffan Nilson, marknadschef Scenkonst Västernorrland.

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi finns till för att människor i Västernorrland ska kunna ta del av film- och scenkonstupplevelser i sitt eget närområde. Våra produktioner ska hålla hög konstnärlig kvalitet och spegla samhällets mångfald, det betyder att vi ska låta olika röster och berättelser komma till tals.

Vi skapar föreställningar och konserter för små och stora scener, samproducerar film och samarbetar med lokala arrangörer och kommuner för att nå ut till vår publik. Att turnera flitigt är vårt sätt att låta både barn, ungdomar och vuxna få möta våra dansare, musiker och skådespelare. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.