Från och med måndag 9 oktober kommer biljetter till Norrdans föreställningar finnas till låns på biblioteken i Härnösand och Sundsvall. Bilden är från Norrdans föreställning Pianofavoriter. Foto: Lia Jacobi

Låna dina dansbiljetter på biblioteket

Genom ett samarbete med biblioteken i Härnösands och Sundsvall går det nu att låna biljetter till Norrdans föreställningar. Helt gratis, allt som behövs är ett lånekort. Genom satsningen hoppas danskompaniet att få möta fler som annars kanske inte har möjlighet att gå på en dansföreställning.

Från och med måndag 9 oktober kommer biljetter till Norrdans föreställningar finnas till låns på biblioteken i Härnösand och Sundsvall. Utlåningen hanteras i disken på biblioteket där varje person kan boka två biljetter kostnadsfritt. Totalt finns tio biljetter till varje föreställning och det är först till kvarn som gäller.

- Vi på biblioteket tycker att det här är ett jätteroligt, spännande och relevant samarbete. På det här sättet utökar vi vårt erbjudande av kultur. Vi har valt att i första hand rikta oss till ungdomar i åldern 13-25 år, tanken är att tillgängliggöra ett kulturellt rum som de kanske inte ens vet finns, säger Maria Larson, demokratiutvecklare på Härnösands bibliotek.

De första biljetterna gäller till Norrdans föreställning Everlasting Event som dansas på Sundsvalls Teater 7 november och på Härnösands Teater 10 november. Danskompaniet för också samtal med bibliotek i fler städer och hoppas kunna utveckla fler liknande samarbeten under norrlandsturnén.

- Jag hoppas att detta kan vara någons första nyfikenhet på dans. På Norrdans försöker vi hela tiden sänka trösklarna till att konsumera samtida dans och då känns detta helt rätt, säger Martin Forsberg, danschef Norrdans.

Norrdans är ett internationellt danskompani med uppdrag att sprida innovativ samtida dans och koreografi av högsta kvalitet i Norrland, nationellt och internationellt. Kompaniet driver även ett brett utbud av pedagogiska aktiviteter som introducerar barn, ungdomar och vuxna till dans och rörelse.

Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.