Länsstorbandet High Coast Jazz Orchestra firar 30 år med konsert i Örnsköldsvik, Härnösand och Sundsvall. Foto: Lia Jacobi

Länets eget storband firar 30 – bjuder in till jubileumskonsert

Storbandet High Coast Jazz Orchestra firar 30 år med en magnifik jubileumskonsert med gäster.
- Vi är jättesugna på att komma ut och fira våra 30 år med publiken. Det blir en glädjefylld och svängig konsert med den bästa musiken storbandsgenren har att erbjuda, säger Fredrik Norén, trumpetare och konstnärlig ledare för bandet.

High Coast Jazz Orchestra, Västernorrlands eget länsstorband, firar 30 år och bjuder in till en storslagen jubileumskonsert genomsyrad av den bästa musiken för storband. Gäster vid jubileumskonserten är den mångfacetterade danska sångerskan Sinne Eeg och den legendariska pianisten och arrangören Lars Jansson.

High Coast Jazz Orchestra består av jazzintresserade musiker från länet och spelar oftast i just Västernorrland. Fredrik Norén från Härnösand är bandets musikaliske ledare inom ramen för sin tjänst hos Musik Västernorrland.

- Epitetet Länsstorband passar bra in och ambitionen är att spela på så hög nivå som möjligt givet förutsättningarna, säger Fredrik Norén.

Konserten High Cost Jazz Orchestra 30 år spelar på tre platser i Västernorrland. Premiären hålls på Blueskällaren i Örnsköldsvik fredag 31 mars, därefter Härnösands Teater lördag 1 april och sista konserten ges på E-street i Sundsvall, söndag 2 april. Konserterna arrangeras i sammarbete med Perdido Jazz & Blues Club i Örnsköldsvik, Öbacka Jazz & Blues i Härnösand samt Jazzklubben Sundsvall.

Om High Coast Jazz Orchestra
High Coast Jazz Orchestra startades 1993 och består av 17 musiker, varav en varit med från starten. Genom åren har bandet spelat med storheter som Yellow Jackets, Tom Harrell, Dick Oatts, Lill Lindfors, Claes Jansson, Cæcilie Norby, Georgie Fame, Jan Allan, Perico Sambeat, Benny Bailey och Bob Mintzer. Den senaste skivan släpptes 2020 och är en hyllning till Charlie Parker 100 år, med solisten Dick Oatts från USA på saxofon.

Orkestern arbetar oftast i projektform och har många samarbeten med Musik Västernorrland. Ordförande i Föreningen High Coast Jazz Orchestra är Hasse Bergfors och musikalisk ledare är Fredrik Norén.