Operasopranen Matilda Sterby är en av solisterna vid Nordiska Kammarorkesterns Trettondagskonsert.

Namnkunniga gäster till Nordiska Kammarorkesterns Trettondagskonsert

En prisad operasopran och en hyllad musikalsångare är solister i Nordiska Kammarorkesterns festliga startskott för 2024. Det blir en musikalisk cocktail fylld med symfoniska pärlor, guldkorn ur operahistorien, älskade musikallåtar och jazz.

Nordiska Kammarorkestern firar ut julen med sin traditionsenliga Trettondagskonsert i Tonhallen under ledning av dirigenten Cathrine Winnes, känd som programledare för SVT-serien ”She composes like a man”. Solister är operasopranen Matilda Sterby, en av tre finalister till Solistpriset 2024 och 2022 års vinnare av operapriset Schymberg Award, samt den hyllade musikalsångaren Christer Nerfont, verksam i huvudroller sedan 1990-talet och anställd vid Wermland Opera. Dessutom medverkar den namnkunniga jazztrion Trio X.

- Jag är jätteglad över att kunna erbjuda publiken den här smällkaramellen till konsert, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef Musik Västernorrland.

Nordiska Kammarorkesterns Trettondagskonsert har blivit tradition för många och är mycket uppskattad av publiken. Konserten hålls i Tonhallen, Sundsvall lördag 6 januari 15:00.