18 juni invigs ljudverket "Skogens berättelser" på Norra Berget i Sundsvall. Foto: Maja Daniels

Nordiska Kammarensemblen i unikt ljudverk på Norra Berget

Planerar du en utflykt till Norra Berget i sommar? I så fall kan du ta del av ”Skogens berättelser”, ett interaktivt ljudverk tillgängligt via app som berättar om skogen på Norra Berget i Sundsvall. Verket innehåller bland annat nyskriven musik inspelad av Nordiska Kammarensemblen. Lansering 18 juni.

Mitt i skogen på Norra Berget i Sundsvall vill konstnären Tove Berglund slå an en ton som öppnar lyssnarens sinnen för en mångbottnad berättelse om skogen. Via en app och med hörlurar kan människor ta del av ljudverket ”Skogens berättelser”. När lyssnaren rör sig i skogen triggas olika berättelser och musik beroende på var den befinner sig, vilket gör varje lyssnares upplevelse unik. Appen släpps 18 juni och är liksom allemansrätten fri och tillgänglig för alla.

- Genom att skapa ett interaktivt ljudlandskap där lyssnaren själv kan röra sig mellan musik, poesi, berättelser och reflektion vill vi skapa en fördjupad förståelse för den episka plats skogen utgör och hur människan är beroende av den, säger konstnären Tove Berglund som är initiativtagare till verket.

En del av ljudet i verket består av musik inspelad av Nordiska Kammarensemblen.

- Att jobba med livemusiker har varit lyxigt och speglar projektets tema på ett bra sätt. Levande musik passar i en levande skog, säger Bernt Karsten Sannerud, kompositör och ljuddesigner.

De som vill ta del av ljudverket behöver ta sig till någon av startplatserna som finns markerade på kartan som finns i appen ”Skogens berättelser”. Vid de utsatta platserna startar ljudverket med en introduktion som berättar hur deltagaren sedan själva kan röra sig över platsen och med hjälp av kartan i appen ta del av olika platsspecifika ljud och berättelser. Tekniken är utvecklad av Fredrik Jonsson som genom ny teknik ge lyssnaren en omslutande och sinnlig upplevelse av skogen.

Projektet är en unikt tvärdisciplinärt samarbete mellan konstnären Tove Berglund, Whateverland ett tvärvetenskapligt innovations- och konsultföretag, Oscen, Nordiska Kammarensemblen och Forum för genusforskning (FGF) vid Mittuniversitetet.

Idè, koncept och text: Tove Berglund
    Komposition och ljuddesign: Bernt Karsten Sannerud
    Teknikutveckling: Fredrik Jonsson
    Foto: Maja Daniels

----------

Tove Berglund är konstnär som bor i Håkansta, Jämtland. Tove gick ut Stockholms Dramatiska Högskolas kostymdesignutbildning 2013 och har arbetat Sverige och Norge med föreställningar på institutioner och i fria fältet bl.a. på Västernorrlands Teater, Norrdans och Norrlandsoperan. Hennes arbete undersöker hon ofta episka teman och god smak med tvärdisciplinära möten mellan samproducenter, aktörer och publik som en bärande del.

I år 2024 är startar hon Oscen, en ny scen för samtida scenkonst som möter sin publik utanför scenrummet, t.ex i skogen, hemmet eller husvagnen. ”Skogens Berättelser” blir Oscens första premiär.

Bernt Karsten (BK) Sannerud är en norsk kompositör och ljuddesigner som bor och verkar mest i Sverige. Han gick ut StDHs ljuddesignutbildning 2019. BK har i över 10 år jobbat som kompositör och jobbar brett inom scenkonst. Han har bland annat jobbat på Svenska Riksteatern, Norska Riksteatern, Stockholms Stadsteater och Folkteatern i Gävle.BKs musikaliska genre spänner sig över en mängd olika uttryck. Han har komponerat musik för Jönköpings Sinfonietta och gör även elektronisk musik. musiken befinner sig ofta i gränslandet mellan episk och minimalistisk.

Fredrik Jonsson är digital kreatör som formger och bygger digitala tjänster och produkter. Han är medgrundare av Whateverland och utbildad civilingenjör från Umeå universitet och har de senaste 12 åren arbetat som utvecklare och digital formgivare. Har tidigare skapat interaktiva ljudupplevelser i Anna Asplinds verk ”Kommer himlen alltid att vara blå”, ”Den ekologiska teatern” och skapat fristående ljudverk senast JULEN på Norrlandsoperan i regi av Tove Berglund.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Jerker Ullerstam

Presskontakt Marknadsförare Musik Västernorrland och Nordiska Kammarorkestern 073-275 54 26