Sopranen Sophie Asplund, tidigare vinnare av Schymberg Award. Foto Lia Jacobi

​Nordiska Kammarorkestern gör digital satsning inför operatävlingen Schymberg Award 2021

När Schymberg Award 2021 arrangeras för andra gången blir det med en digital lösning.
-I dessa tider behöver vi tänka annorlunda och därför kommer tävlingen att livesändas. Vi vill självklart att så många som möjligt ska kunna ta del av denna spännande konsert med framtidens operastjärnor, säger Elisabet Ljungar, konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern.

Operatävlingen Schymberg Award – ett samarbete mellan Nordiska Kammarorkestern, Stiftelsen Schymbergsgården och Hjördis Schymbergs minnesfond – går av stapeln den 27 februari 2021. Sex nordiska finalister framträder tillsammans med Nordiska Kammarorkestern under Eric Soléns ledning i Tonhallen, Sundsvall.

Tävlingen är instiftad till minne av Hjördis Schymberg, en av Sveriges främsta operasångerskor genom tiderna och bördig från Alnö utanför Sundsvall. Evenemanget har redan rönt stor uppmärksamhet bland sångare, sångutbildningar, operaagenter och operaintresserade.

- Schymberg Award hålls vartannat år och trots att det bara är andra upplagan ser jag redan ett ökande intresse, säger Anders Olsson, sekreterare i Schymbergstiftelsen.

Den internationella juryn består av Jaakko Kortekangas, baryton från Helsingfors, Ingebjørg Kosmo, mezzosopran från Oslo, Lisa Larsson, sopran från Zürich, hovsångerskan Hillevi Martinpelto och dirigenten Patrik Ringborg, båda från Stockholm. Under hösten har de bland över 60 sökande sållat fram sex finalister.

Finalisterna är sopranerna Elisabet Einarsdottir, Jessica Elevant, Matilda Sterby, Emilia Utter, tenoren Theodor Uggla och basen Zaza Gagua. Tre priser delas ut till ett sammanlagt värde av 85 000 kronor.

- Visst var det roligt att vinna, men att få sjunga med en orkester är det största av allt. Särskilt i dessa tider är det ovärderligt att få pröva sina vingar och musicera i större format, säger sopranen Sofie Asplund som tog hem förstapriset vid 2018 års Schymberg Award.

- I och med livesändningen får tävlingen glädjande nog såväl nationell som internationell spridning, ett viktigt steg på vägen att placera Västernorrlands musikliv på världskartan. Men vi håller förstås tummarna för att det parallellt också ska bli möjligt att släppa in en del publik i salongen. Det får framtiden utvisa, säger Elisabet Ljungar.

Kontakt:
Astrid Robillard Projektledare Nordiska Kammarorkestern tel 070-3030681
astrid.robillard@musikvasternorrland.se

Anders Olsson Sekreterare i Schymbergsstiftelsen tel 070-2527644
anders.olsson@miun.se

Nordiska kammarorkestern turnerar i hela Västernorrland och gör gästspel nationellt och internationellt. Orkestern har rönt stora framgångar med sitt arbete för barn och unga och har alltid legat i framkant när det gäller beställningar av nyskriven musik, framförallt av svenska tonsättare. Nordiska kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Musik Västernorrland arbetar för och med det fria musiklivet samt med musik i skolan och ungdomars eget skapande. Musik Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22