Föreställningen Maskot i koreografi av Rachel Tess. Foto: Lia Jacobi/Norrdans

Norrdans i hela Norrland

Nu avslutar Norrdans sin Norrlandsturné med föreställningen Maskot. Den interaktiva föreställningen har tagit med över 550 barn på en fantasifylld upptäcktsfärd i identitet och rörelse.

Maskot hade premiär den 10 december 2021 på Kastellskolan i Härnösand och är skapad av den amerikanska koreografen och dansaren Rachel Tess. Föreställningen har besökt flera skolor runt om i Norrland och dansarna har tillsammans med barnen utforskat identitet och uttryck.

Barnen lär sig relatera till sina kroppar på ett sensoriskt plan och är under föreställningen fria att upptäcka en icke-binär värld där deras maskot (symbolen och figuren de bygger tillsammans) kan vara och gör vad som helst. Gränserna mellan idéer, värderingar och intressen blir upplösta, säger koreografen Rachel Tess.

Maskot är en interaktiv dansupplevelse där barnen tas med på en fysisk undersökning i och utanför sitt klassrum där fantasin ifrågasätter binära normer och uppmanar till skapande och undersökande. Föreställningen skapades i samarbete med Kastellskolan i Härnösand och har sedan december 2021 turnerat i Jämtland, Västerbotten, Norrbotten och hemregionen Västernorrland.

- Jag har upplevt glädje hos barnen, de gillar att vara kreativa och få använda sin fantasi, säger Maria Malm, lärare på Kastellskolan.

Efter Maskots besök på skolor i Sundsvall v. 9 beräknas den ha nått över 550 barn under 27 föreställningar i Norrland.

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Martin Forsberg

Danschef 073-270 26 59