Verket VÅR VÅR! med kompaniet Norrdans upplevs på picknickfiltar på flertalet platser i Norrland. Foto: Lia Jacobi/Norrdans

Norrdans nyskapande föreställning är ett friskt möte på picknickfilten

Kompaniet Norrdans bjuder in publiken till picknick i varierande utomhusmiljöer när verket VÅR VÅR! åker på turné i Västernorrland, Västerbotten och Jämtland.

Likt det hyllade konceptet Norrdans take away tar kompaniet ännu en gång dansen från scenen och ut till medborgarna. Små sällskap om åtta personer har nu möjlighet att uppleva dans och koreografi, men även tal och poesi, skapat av Norrdans egna dansare. Platserna är i olika utomhusmiljöer och scenen är utbytt mot picknickfiltar.

Kostymdesigner Tove Berglund och danschef Martin Forsberg har tillsammans skapat konceptet med fokus på mötet mellan människor. Inspiration har de funnit i våren, blommor och picknickar. Ett exempel på detta är kostymerna som är utformade utifrån dansarnas favoritblommor.

- Föreställningen är en vårshow i picknickformat där publikmötet och våren är kärnan. Fröet till VÅR VÅR! såddes under pandemins första våg där Norrdans turnerade Norrdans take away, ett smittsäkert föreställningsformat som publiken kunde beställa hem, säger Tove Berglund.

- Det känns fantastiskt! Det är så trevligt att ha tid och utrymme att skapa, det ger oss möjlighet att samla och reflektera över den kunskap vi har fått under året. Det har varit ett superhårt år för många människor och därför väldigt motiverande att kunna ge lite njutning till dem, säger dansaren Jonathan Starr.

Verket kan anpassas i olika konstellationer, solon, duetter och ibland med tre dansare eller hela kompaniet. Flexibiliteten gör att VÅR VÅR! kan framföras på flera olika platser samtidigt.

Världspremiären är i Härnösand den 17 maj och turnén pågår till 3 juni.

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Anna Berntzén

Presskontakt Marknadsförare Norrdans 073-271 26 26

Scenkonst Västernorrland innefattar Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Vår vision
    Vi vill beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.