Norrdans bildar tillsammans ordet house med sina kroppar. Foto: Carl Thorborg

Norrdans och Nicole Beutler förkroppsligar planetens mest brinnande fråga

Verket Our House is on Fire är ett dansat klimatmanifest baserat på tal av Greta Thunberg. Världspremiären äger som vanligt rum på Härnösands teater 3 oktober.

Den tysk-holländska koreografen Nicole Beutler inspirerades av boken ”No one is too small to make a difference”, som består av Greta Thunbergs tal. I denna bok upprepas frasen ”Our house is on fire”.

– Jag beslöt mig för att jag ville översätta det Greta sa – undersöka och förkroppsliga. Att zooma in på vad hon säger, berättar koreografen Nicole Beutler.

I Our House is on Fire blir dansarnas kroppar tal och manifest som uppmanar publiken att handla. Nicole Beutler jämför dansarna med det grekiska dramats kör, där körens uppgift inte är att berätta historien, den lever vi redan i. Kören/dansarnas roll blir att reflektera, fundera och uppmuntra till handling.

– När vetenskapen inte lyckas nå människor finns en möjlighet för scenkonsten att göra det. Vi kan skapa starka och berättande bilder som kan provocera fram känslor och på så vis nå människor annorlunda, säger Martin Forsberg, Norrdans konstnärliga ledare.

Beutler skapar starka och visuella verk, ofta genreupplösta, med tydliga budskap och koncept. Hon bjuder in publiken till kritisk reflektion om vår existens, driven av idealism och drömmen om en bättre framtid.

Föreställningen kommer efter premiären att turnéra i Norrland, med en avstickare till Dieselverkstaden i Nacka. Verket är en samproduktion mellan Norrdans och Nicole Beutler Projects.

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikations- och marknadschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22

Presskontakt Marknadsförare Film Västernorrland 060-6585456
Staffan Nilson

Presskontakt Marknadsförare Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland 060-658 54 13
Anna Berntzén

Presskontakt Marknadsförare Norrdans 073-271 26 26
Kicki Wahlbeck

Presskontakt Marknadsförare Teater Västernorrland 060-658 54 11

Scenkonst Västernorrland innefattar Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Vår vision
Vi vill beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.