Norrdans dansare Jesse Swarts och Jonathan Starr från Windows i december 2019. Foto: Andreas Näsholm.

Norrdans ställer in – skapar istället nya format för att nå ut

Norrdans ställer in resten av vårens produktioner och turnéer.

De produktioner vi hade planerat kan vi av flera skäl inte genomföra. Genom att fatta ett beslut nu kan vi istället börja jobba på andra publika format. Nu mer än någonsin har vi möjlighet att göra skillnad, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare.

Fredagen den 13 mars fattade Scenkonst Västernorrland beslut om reserestriktioner till följd av läget med den pågående smittspridningen av Corona/COVID19. Med flera inresande konstnärer från både andra delar av landet och världen vill man hjälpa till att försöka bromsa spridningen. Beslutet gäller till och med den 13 april till att börja med.

Effekterna av det gör att den planerade föreställningen In Service som skulle ha haft premiär den 28 mars på Härnösands teater inte kan färdigställas. Då gränser runt om i Europa började stängas behövde flera av upphovspersonerna ta sig hem.

Även turnén av verket Vi kan göra va du vill av Ludvig Daae ställs in.

- Verket inleds med en ringdans där hela publiken deltar. Då myndigheterna uppmanar till begränsad fysisk kontakt kan vi inte genomföra föreställningen utan att påverka verkets konstnärliga integritet, säger Martin Forsberg.

Genom att redan nu göra analysen och fatta dessa beslut kan danskompaniet istället ändra om i verksamheten för att skapa dans och koreografi i andra format. En idé är att producera Windows på nytt. Windows har varit ett återkommande och populärt koncept för Norrdans och går ut på att visa dans i skyltfönster. Tanken är också att göra det digitalt så att det går att uppleva föreställningen i digitala kanaler.

- På detta sätt kan vi fortsätta inspirera, underhålla och beröra våra medborgare. Det är många som känner sig ensamma just nu och som söker det lilla glädjeämnet. Kan vi ge den ljusglimten så gör vi precis det vi ska göra, säger Martin Forsberg.

Nu efterfrågas stora skyltfönster att visa upp Windows i.
- Arbetet är i full gång. Hör av er till oss om ni har ett tomt skyltfönster, säger han.

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Martin Forsberg

Danschef 073-270 26 59