Pianofavoriter med Norrdans i koreografi av Martin Forsberg. foto: Carl Thorborg

Norrdans takeover – turnerar med tre föreställningar samtidigt

När danskompaniet Norrdans öppnar upp gör de det ordentligt. Med föreställningarna Pianofavoriter med Norrdans, One One One och If Only I Knew intar de Norrland.

- Vi kommer turnera med tre föreställningar samtidigt, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare.

Startskottet går vecka 40. Efter premiären av Pianofavoriter med Norrdans den 7 oktober drar Norrdans ut på Norrlandsturné. De två andra föreställningarna har redan haft sina premiärer tidigare under hösten. One One One i samband med att den spelade på vaccinationsenheten i Härnösand, och If Only I Knew när den intog stadens bibliotek. Efter lång tid av nedstängning under pandemin vill Norrdans bjuda publiken på inte bara en föreställning utan tre.

- Vi vill göra något som ger ordentligt dans-avtryck i de städer vi kommer till. Under turnén kommer vi att ge över 50 föreställningar över hela Norrland. Det är verkligen sprängfullt med dans till medborgarna, säger Martin Forsberg.

Forsberg är själv upphovsperson till ett av verken. I Pianofavoriter med Norrdans undersöker Martin Forsberg tillsammans med Norrdans Rebecka Berchtold, som skrivit texter, smak och estetik. Den internationella ensemblen tar sig tillsammans med pianisten Julia Sjöstedt an de mest sönderspelade pianoklassikerna: Für Elise, Månskenssonaten, Claire de lune.

- Vi utlovar högt och lågt, musik och danshistoria, vackert och fult i en hyllande blandning, säger Martin Forsberg.

De två andra verken är båda signerade Ioannis Mandafounis. One One One och If Only I Knew är skapade för andra platser än det traditionella scenrummet. Verket One One One har tidigare spelats på gator och torg, i fängelser och på sjukhus. Utgångspunkten för koreografin är en stol och en dansare och där verket pågår så länge ögonkontakten inte bryts. Verket är ett exklusivt och intimt möte mellan två personer men kan också ses från sidan.

Nyskapade If Only I Knew är skapat speciellt för biblioteksrummet.

- Det är en kroppslig stormning av bibliotek i största möjliga tystnad. Även om dansarna är tysta har jag sällan upplevt en så larmande och intensiv upplevelse, säger Martin Forsberg.

De tre olika verken kommer både dansas för offentligheten och som skolföreställningar.

- Vi hoppas med dessa verk kunna återgälda den scenkonst-skuld som upparbetats under pandemin. Med denna turné kan vi dessutom bjuda på en mångfald av dansuttryck på både scener, i skolan och i det offentliga rummet, säger Martin Forsberg.

Turnéplan hösten 2021 – offentliga föreställningar.

7 och 9 oktober, Härnösands Teater. Pianofavoriter med Norrdans

13 oktober, Timrå bibliotek. If Only I Knew