ODÖDLIGA – en roadmovie från Västernorrland fylld av drömmar, kärlek, snedsteg och laglöshet

Efter succén med ”I rymden finns inga känslor” är regissören och manusförfattaren Andreas Öhman tillbaka med en ny långfilm. ”Odödliga” har biopremiär 21 augusti och huvudrollerna spelas av Filip Berg (Isak) och Madeleine Martin (Em). I övriga roller medverkar bland andra Kristoffer Berglund (Sollefteå), Lars T Johansson (Härnösand), Stena Westergren och Kristina Westergren (Nyland). Filmen är huvudsakligen inspelad i Kramfors, Sollefteå, Sundsvall och Stockholm.

På tisdag den 18/8 har filmen galapremiär i Sundsvall och på onsdag den 19/8 är det galapremiär i Kramfors. På plats vid galorna kommer filmens regissör, skådespelare och filmarbetare att finnas.

OM FILMEN

När Isak och Em möts en kväll i Stockholm hittar de äntligen rätt, plötsligt finns inget annat. Tillsammans lämnar de allt och ger sig ut på en roadtrip genom de norrländska skogarna. Men vad som börjar som ett galet äventyr övergår snart till en farlig lek. Till slut når de en punkt när det inte längre finns någon väg tillbaka.

REGISSÖRENS KOMMENTAR

”Odödliga handlar om den tiden i ens liv då man känner sig helt oslagbar och odödlig. Det finns ingen morgondag, det finns inget förflutet – det är bara här och nu. Odödliga handlar om två vilsna själar som älskar varandra besinningslöst och hur man uppslukas av en relation och bara kan sugas in i den och glömma bort världen runt omkring. Odödliga handlar om den totala kärleken. Den där personen som förstår en. Efter två filmer om gränsen mellan kärlek och vänskap vill jag nu göra en renodlad klassisk kärlekshistoria, men med twist och tempo. Em och Isak är lite vår tids Bonnie & Clyde. De vill vara tillsammans – till varje pris. Jag har det senaste året reflekterat över vad jag vill, min vision och vart jag styr min kompass. I det här projektet har jag gått på magkänsla. Det finns ingen politisk agenda eller sensmoral. Inget mer än att man ska älska karaktärerna, historien och känslan. Hoppas ni vågar älska med.”

Andreas Öhman

PRESSTRÄFF

På tisdag den 18/8 kl.15:30 ordnar Film Västernorrland en pressträff på Filmstaden där Andreas Öhman (regi och manus), Filip Berg, Madeleine Martin, Lars T Johansson (skådespelare), Johannes Hobohm (producent) och Ingrid Bergman (Film Västernorrland) medverkar. Samtliga finns även på plats i Kramfors den 19/8.

För mer info eller medverkan vid pressträff: karin.andersson@filmvasternorrland.se

Pressmaterial: http://sffilm.se/SFfilm?action=oneFilm&id=605&t=d210b18d6e2548d5e1e0f3e60af598933

Trailer och filmklipp: www.clipsource.se

ANDREAS ÖHMAN – MANUS & REGI

Andreas Öhman, född 1985 och uppvuxen i Kramfors, har sedan tonåren brunnit för att skriva och regissera film och började göra kortfilm som 16-åring. 2009 belönades Andreas med filmpriset Startsladden för ”Mitt liv som trailer”. Året därpå långfilmsdebuterade han med ”I rymden finns inga känslor”, som år 2011 nominerades till fyra Guldbaggar, däribland Bästa film och Bästa manus, och även utsågs till Sveriges officiella bidrag till Oscargalan 2011, där filmen blev shortlistad som en av de nio sista filmerna. Han har också skrivit och regisserat långfilmerna ”Bitchkram” (2012) och ”Remake” (2014). Tidigare i år drev Andreas igenom Kickstarter-kampanjen för ”Dom jävlarna ska skjutas” och arbetar just nu med utvecklingen av denna serie. Han arbetar dessutom med en amerikansk remake av ”I rymden inga känslor” med producenten Mark Johnson (Breaking Bad, Good Morning Vietnam, Narnia-filmerna och the Notebook) samt en ny film med Paul Webster (Försoning, Locke, Motorcycle Diaries, Pan). Andreas driver bolaget Naive AB i Stockholm.

MADELEINE MARTIN - EM

Madeleine Martin är född 1991 i Kungsbacka och är syster till regissören Philip Martin. Hon har tidigare spelat rollen som Cleo i SVT:s webb-tv-serie ”Riverside” under 2009. Därefter har hon medverkat i bland annat ”Studio sex”, ”Snabba cash II & III” (2012, 2013), ”Studentfesten” (2013), ”Welcome to Sweden” (2014) och i 2014 års julkalender, ”Piratskattens hemlighet”.

FILIP BERG - ISAK

Filip Berg är född 1986 i Stockholm. Han har gått Adolf Fredriks musikklasser och har medverkat i flertalet tv-serier och långfilmer. Filips första filmroll var i ”Ondskan” (2003) i regi av Mikael Håfström och han har därefter medverkat i ”Hip hip hora” (2004), ”Stockholm Stories” (2014), ”Beck – Rum 302” (2014), ”Blå ögon” (2014) och i den kommande långfilmen ”En man som heter Ove” (2015).

LARS T JOHANSSON – JÄGARE

Lars T Johansson är född 1954 i Härnösand. Han har gått på Statens scenskola i Malmö 1972-1975 och tillhörde Skånska Teatern under flera år. Han var 1985-1988 chef för Teater Västernorrland och har både skrivit och medverkat i en stor mängd teaterpjäser. Lars har även medverkat i filmklassikern ”Repmånad”(1979).

JOHANNES HOBOHM - PRODUCENT

Johannes Hobohm har tidigare samproducerat ”Snabba Cash II & III”(2012, 2013) och ”En gång i

Phuket ” (2012). Han är kursansvarig och föreläsare i rörlig bild på Berghs School of Communication samt partner i The Springfield Project, som investerar i och accelerar startup-bolag. Innan Johannes tog steget in i långfilm arbetade han under många år i tv-branschen och då i synnerhet med programledarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

INGRID BERGMAN -SAMPRODUCENT

Ingrid Bergman är filmkonsulent på Film Västernorrland och har stöttat Andreas i hans filmskapande sedan han var 16 år. Ingrid var med och startade Film Västernorrland för snart 20 år sedan och har jobbat med filmproduktion sedan dess. Film Västernorrland är ett regionalt resurscentrum som stöttar utvecklingen av filmare och filmproduktion i Västernorrland.